Gå till innehåll
tisdag 24 februari 2026
Rederiet

Volvo Penta svårstartad när den är varm

Rekommendera Poster

Hej!

Behöver tips och råd med en  Volvo Penta 3.0 -95 (bensin).

När jag efter en stunds körning ska stanna motorn för en kortare paus (15- 20 min) och sedan starta igen är den väldigt svårstartad. Får hålla på länge för att den ska starta.. inte ett tecken på liv? Sedan efter et bra tag hostar den igång och går utan problem igen. Den går annars utmärkt på  både tomgång och fullgas..

Ska tillägga att den startar direkt när den är kall. Men det verkar vara just när den har blivit varm och man ska starta igen som den inte vill?

Någon som har tips på vad det kan vara..

Tacksam för alla tips..

MVH

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en förgasarmotor ?

Finns det choke ?

Jag har en gammal AQ140 som också är trög då den varit av i 20-30 min.

Mycket litet gaspådrag brukar funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för svar!

Är en förgasarmotor, men ej choke.. Går som sagt hur fint som helst annars?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma problem men min f.d. båt, mycket irriterande!

Jag misstänker att du har problem med tändningen, har du gjort någonting med det innan du sjösatt den?

Testa att byta stift, tändkablar, fördelarlocket, och rotor, därefter kommer den säkert att starta bättre och förmodligen dra mindre bensin än vad den gör nu, det gjorde jag och därefter, problemet försvann.wink  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ingen har varit och pillat med förgasaren, har du en elektriskt styrd automatchoke. Ett värmeelement värmer en bimetallfjäder, som öppnar choken sakta, när tändningen är på. Om du tar av flamskyddet, och tittar ner i förgasaren ska chokespjället vara stängt när motorn är kall, och öppnas sakta varefter motorn blir varm. Om spjället inte är öppet, när motorn är varm, blir motorn sur, när man försöker starta den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...