Gå till innehåll
lördag 14 februari 2026
ehschos

Ankarkätting

Rekommendera Poster

Hej,

jag funderar på nödvändigheten av ha ankarkätting. Har monterat en Butler ankarfällare på min Uttern 690 och även investerat i en Ankarolina. Ankaret är av Bruce-typ på 7,5 kg.

Uttern väger väl ca 1,3 ton och tar en del vind. Har inte kommit på någon bra idé var jag skall ha kättingen eftersom det är lite trång på däcket. Är det absolut nödvändigt med en kätting?Lösningen blir ju smidigare med bara Ankarolinan som löper när jag släpper ankaret.

Båten har jag i Bohuslän.

/Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte min båt så hade jag samma setup som du, men året efter så satte jag på 5 meter kätting och det blev genast mycket lättare att få ankaret att ta, jag hade utrymme på min badbrygga för en back som både kätting och ankare fick plats i, så för mig blev det lätt, men min rekomendation, ja till kätting!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Håller med, några meter kätting gör underverk med även den uslaste av ankartyper.....smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har blyad lina bak på ankarspelet, så där behövs inte kätting.

Men har 2 meter kätting på min usla lilla 5 kg lunchdragg. Egentligen för liten för 4 ton båt, men jag har legat still alla lunch- och fikastopp hittills. I och för sig gör man de stoppen i väldigt lugnt väder på skyddade ställen. Inte över natten och när man behöver lita på att det håller.

Bohuslän, risk att det är ganska öppet och kan blåsa en del? Så jag skulle rekommendera en stump kätting ja, 2-3 m. Om det inte är hemskt ivägen. Du kan ju alltid prova att köra ett tag utan. Blir du irriterad på att det är svårt att få tag kan du hänga på kätting och se om det blir nån skillnad.

När ankaret väl sitter så tror jag inte kättingen gör varken till eller från.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...