Gå till innehåll
tisdag 20 maj 2025
piratmicke

Sjögren 69 som går sakta.

Rekommendera Poster

Hej, Jag har en Sjögren 69 som jag köpte förra sommaren, och vilken trevlig båt det är, men jag tycker den går sakta. Om jag gasar på så låter det som om båten ska gå sönder, kan inte riktigt förklara hur det låter, och jag kommer knappt upp i 6 knop. Kan ju försöka förklara ljudet, det är som en vibration som går genom båten varje 1 - 1,5 sekunder. Jag vill att motorn ska gå lugnt och mjukt men då får jag åka runt i ca 4 knop. Min gamla Myra 20 gjorde 5 - 5,5 knop på tomgång. Jag kollade på Propellertrim men då ska jag veta något med hur vinkeln på bladen på nuvarande propeller är och den infon är övermålad så många gånger så det går inte att läsa. Finns det någon som har haft samma problem som mej och har löst det så vore jag tacksam för lite hjälp i frågan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gräver aktern ner sig samtidigt som ljudet uppstår? vad har du för motor? Vid vilket varvtal uppstrår ljudet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en bekant som på 80-talet hade en Sjögren 69, och jag vill minnas rätt väl att han körde 6-6,5 knop som marschfart. Han hade en encylindrig Yanmar på 12 hk, och med tanke på båtens längd/vattenlinje så går det nog inte fortare än så. Så jag tror inte du kan förvänta dig så mycket fortare än du beskriver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det första jag tycker du kan kolla upp är motorfästen och motorns förhållande till propelleraxeln d.v.s. att motor och axel är i linje med varandra. Har själv en snipa och har haft ett liknande problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för typ av båt - deplacementbåt?

Hur lång är vattenlinjen.

Teoretisk maxhastighet för en deplacementbåt frå man ur formeln:

Roten ur längden på vattenlinjen i meter gånger en konstant som ligger runt 2,5

Går den som max i 6 knop så är den ca 6 meter i vattenlinjen.

Det finns ju nåt trevligt som heter kavitation http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns inga ytterligare knop att vinna ur den där båten, men nog ska den kunna köras snabbare än 4 knop utan att den börjar skaka och bullra på det där sättet. Att det bullrar och vibrerar i harmoni med motorn, det får man ta, men det du beskriver är ju en cyklisk buller- och vibrationstopp var 1-1,5:e sk. Så ska det förstås inte vara, det tyder på att nåt är fel. Rådet ovan att kolla motorfästen och axelbalansering är nog på rätt spår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar jag fått, jag ska gå genom och svara till alla, men nu har jag fått ett större problem. Jag hade sjösättning idag och igår när jag skulle provstarta båten så visade sig att startmotorn har gått sönder, så den blev en tur till nacka för att köpa en ny. Väl ditsat och båten ner i sjön tänkte familjen att vi skulle ta en kvällstur (i sakta fart), när vi åkt ca 5min så tänkte jag kolla om länspumpen funkade och till min förvåning sprutade den ut massa vatten och jag minns inte att det var så mycket vatten i motorrummet. Nåväl det slutade komma vatten så jag stängde av och vi åkte vidare, efter några minuter tänkte jag att jag kollar att allt vatten kommit ut och då sprutade ut lika mycket vatten igen. Jag satte motorn på tomgång och öppnade till motorummet, det visar sig att det rinner vatten ur motorn. Logiskt tänkt måste det vara kylvatten som pölar ut, när jag känner längst fram under motorn ( där remskivorna för bla generator finns, ca 5-10 cm bak) så känner jag att det rinner ut vatten. Alla tankar går ju så klart åt att det måste vara motorblocket som spruckigt (min vanliga otur) och hela midsommarhelgen får firas på land (grymma tanke). Eftersom man inte kan se under motorn så fick jag lugnt åka tillbaka till bryggan och spänna fast Bettan så får jag ta lite verktyg imorgon och se om jag kan göra något. Till min fråga med detta är har någon av er någon vetskap om kylvattnet går i någon plastslang som kan ha lossnat? Jag vet inte om detta är till någon hjälp men efter att jag stängde av motorn så kom det in vatten ca 30 sekunder efter, men att det minskade i flöde. Gissa om jag hoppas på att någon säger att det finns en plastslang som går under främre delen av motorn ( kanske det blir riktig midsommar i år igen).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att motorn stått okonseverad under vintern med sjövatten i kylkanalerna. Har du tur så är det bara frostpluggarna som ploppat ur, de knackar man lätt tillbaka i sina hål. Slangar brukar klara att frysa med vatten i, men visst kan nån sån ha lossnat. Det är bara att följa vattnets väg från intaget osv. Om vattnet tar vägen via backslaget som på volvo penta md6 är det stor risk att du har en spricka där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade tur, det var en slang som hade gått sönder. Jo, den har mycket riktigt stått okonserverad under vintern. Jag var inne på en båt reservdelsbutik och frågade hur jag skulle få in glykol i motorn och han sa att det räcker med att gasa ur motorn några gånger när den är på land och dum som man är ibland så lät det bra. Jag frågade i butiken jag var och köpte den nya slangen idag och de visade vad man skulle ha för grejer så man får in lite glykor i motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...