Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
ante76

problem evinrude motor 90hk??

Rekommendera Poster

hej!har en evinrude 90hk årsmodell-88 som jag inte riktigt får kläm på.

den har strulat lite sen sjösättningen och vi har vart ute med den fyra gånger hittills.första gången slutade det med att vi fick bogsera in den då den inte ville starta,motorn gick knappt runt.

tog hem å laddade batteriet och då gick den igång,och har gått sen dess och verkar starta som oftast men något trög då man kört med den.(borde väl vara tvärtom)

de som är konstigt med den är att jag tycker inte att den går lika bra som tidigare,köpte denna i höstas.känns som att motorn får jobba mer än vad den går.har gjort ett komptest och den visade 7,8 7,8 7,7 och 7,3 undrar om de är bra?kollade även batteriet med en multimeter men vet dessvärre inte hur man läser av den,jämförde med batteriet på bilen när den är igång och den visade ungefär samma utslag,något sämre på båten.mätarn stod på den röda markeringen icke fullt godkänt batteri strax bakom den gröna markeringen bra batteri,med motorn igång!

hoppas på lite hjlp å tips

mvh/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter startmotorn trög efter du kört med den? Eller med trög menar du att den är svårstartad då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja att den e svårstartad ibland när man kört med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

startmotorn e ju relativt ny så den är de nog inge fel på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om t.ex din motorn inte laddar batteriet så skulle det kunna vara orsaken till att startmotorn går segare när du använt båten ett tag. Men startmotorn låter alltid pigg, men motorn segstartad ändå?

Om du vill kolla detta så mät på batteriet med din mulitmeter när motorn är igång, då borde den visa 13-15 volt beroende på hur mkt gas du ger. Visar den fortfarande under 13 volt så laddar inte motorn ditt batteri.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att batteriet är kass, eller så har du spänningsfall pga dåliga anslutningar mellan batteri och startmotorn. Eller möjligen ett dåligt startrelä.

Det enda riktiga sättet att testa ett batteri är under belastning. Mät spänningen direkt på batteripolerna under det att du kör startmotorn. Ännu enklare är om du har ett batteri som är känt bra och har tillräcklig kapacitet (CCA, or cold cranking amps, or MCA, Marine cranking amps - the same as CA) för motorn i fråga. Om batteriet lagras varmt under vintern och inte underhållsladdas, så håller det inte mer än 3-5 år. Ställs det undan urladdat på hösten så är det färdigt för återvinningen på våren. Sköts det kan det hålla i 10 år eller mer.

Jag tror inte att den dåliga prestandan hänger ihop met startproblemen. 12 V behövs till startmotor, choke och lite larm, men har inget med driften av motorn att göra när den väl går, den går tom att rycka igång med snöre utan batteri om du bara orkar få snurr på den. Min Merc 135 V6 levereras tom med startsnöre för ändamålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja startmotorn låter bra,men som när den inte startade innan jag laddade batteriet så snurra den bra men när den kugga i så orkade den inte driva igång motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan ju va så att batteriet e taskigt trots att de är ganska nytt.de har stått i källaren hela vintern,men tror inte de var urladdat när jag plockade bort det innan vintern.däremot så har det inte underhållts laddat under vintern utan laddade batteriet innan sjösättningen,med en liten skitladdare från biltema som jag inte tror funkade så bra då vi vid första utresan fick bogsera hem den och batteriet troligtvis drogs ur ordentligt.men den startar ju bra nu varje gång när den är kall sen jag laddade det med en bättre laddare.och sämre när den gått varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad tror du är som orsakar att motorn får jobba mer än den går då?jag kan bara jämföra med en bil,har hållt på å mecka en del i yngre dar.hade en gammal volvo 240 som batteriet var dåligt på,det laddades inte upp tillräckligt trots att generatorn fungera bra och de i sin tur medförde svår att få igång och den gick betydligt sämre.men om en båtmotor fungerar på samma vet jag inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad tror du är som orsakar att motorn får jobba mer än den går då?

Förstår tyvärr inte vad du menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om jag säger som så här att i höstas innan vi tog upp båten så på 3000 varv/min så planade den ut och gick därefter,nu så måste jag nästan upp i 3500 varv/min  går jag ner till runt 3000 så börjar den resa sig sakta.de känns precis som att motorn inte får full effekt som tidigare.

hoppas du förstår bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har samma propeller så kan denna skillnad inte bero på motorn utan på förändringar i båten eller möjligen trimvinkeln. Ökad vikt? Hur använder du powertrimmet? För du har väl powertrim?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har inte rört eller ändrat nåt sen sjösättning,trimplan är densamma.finns ingen tyngre vikt än tidigare förutom ett extra 7 kilos ankare.de kanske e så enkelt att jag måste byta ut batteriet,bara en känsla jag har.powertrim,är det samma som trimplan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den dragkraft, eller kanske snarare tryckkraft som propellern utvecklar är direkt beroende av motorns varvtal.

I år behövs mer varv/kraft/effekt/gas för att åstadkomma samma beteende som förra året . Denna skillnad kan inte tillskrivas motorn.

Men det kan vara så enkelt att varvräknaren inte visar lika i år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid närmare eftertanke kan felet vara att gumminavet i propellern släppt och slirar. Motorns vartal kan då öka utan att man får motsvarande fartökning i båten.

Om du misstänker detta bör det fixas omgående så diu inte blir sittandes utan möjlighet att ta dig hem. Felet är inte allt för ovanligt.

Märk upp två ensmärken, ett på propelleraxeln och mitt för detta ett märke på det rör som avgaserna passerar igenom. Kör. Om de flyttar sig inbördes måste gumminavet eller hela propellern bytas. Reparationen är ett jobb för proffs ex. Propellertrim i Sth om du bor där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok.om de nu skulle vara det,måste man ta den på trailer dit eller går det sjövägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall ta med dig propellern, inget annat.

Stoppa in en brädlappa som mothåll mellan ett propellerblad och antiventilationsplattan, En tång, en skruvmejsel och en större skiftnyckel eller om du har, en passande hylsa och spärrskaft. Båten kvar i vattnet. Lossa propellern från roddbåt eller brygga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

alltså bara den delen med bladen på om jag fattat dig rätt?de var den jag lossade på innan jag sjösatte båten och smörjde gängtappen lite.kanske dum fråga men e nybörjare inom båtlivet:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, propellern är delen med bladen på. Nästa gång skall du smörja splinsen (räfflorna på propelleraxeln) inte gängan. Men testa att navet lossnat innan du lämnar in den.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja precis jag smörjde räfflorna oxå men gängtappen åkte med i samma veva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att tillägga är att propellern är ny inför förra säsongen med sjusterbara blad.vet inte hur pass länge en propeller brukar hålla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har nu kollat propellern och den såg bra ut,gumminavet är väl den som sitter på axeln och den slirar inte.den sitter bra på räfflorna på axeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och märkena rörde sig inte inbördes?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

glömde dessvärre kolla det!tyckte spåren i gumminavet såg så bra ut så de glömdes bort.

men du sa att man skulle märka på axeln och sen på röret där avgaserna kommer ut,det sistnämda hänger jag inte riktigt med på.ska man inte märka på gumminavet å jämföra med axeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte riktigt hur Propulse är konstruerade, men aluminium och rostfria propellrar har en inre del med hål för propelleraxeln och en yttre del som bladen sitter fast på. Delarna är förbundna med ett gumminav genom vilket avgaserna passerar. Om detta inte sitter fast ordentligt i inner och ytterdel så följer bladen inte med propelleraxelns rotation, det upplevs som om propellern slirar. Ofta finns inget synbart fel på propellern därför skall du märka upp och köra. Men, i ditt ställe skulle jag investera i en aluminiumpropeller istället. Oftast fungerar dessa bättre och trasiga Propulseproppar verkar vara ganska vanligt, men då är det oftast bladen som ramlar av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det stämmer att det är en inre del som träs på axeln som är fastskruvad i den yttre delen med bladen på.men ska göra ett försök å märka upp.återkommer när jag gjort de!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...