Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
oollaa

byta olja i drevet

Rekommendera Poster

Jag har själv en riktig båt med axel och propp... men svärfar har ett drev som han vill att jag ska byta olja i... hur gör jag ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket sorts drev är det ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett drev volvo penta som sitter på en B18 maskin.

det sitter en skruv på ovansidan å en ganska långt ner som liknar pluggar. ska man tömma där nere... hur fullt skas man fylla sedan ??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på www.drevia.se  under tips o råd samt sedan via konserverong o service . Där finns lite tipps om vad man ska göra med sitt drev.

Alltså även lite om övrigt som skall kollas.

Precis som en bil som man inte bara byter olja på vid service utan gör en del andra kontroller samtidigt.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar tömma där nere om du skruvar ur skruven där uppe är inte den skruven som en oljesticka med gradering ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar som regel spruta/trycka in drevolja underifrån tapphålet , tills man ser att nivån i behållare eller sticka är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det?

Löste det sig med våra råd eller söker du fortfarande tipps?

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite nyfiken, finns det särskild slang adapter till drevet att köpa för att trycka in oljan, eller är det till att göra specialkonstruktion. Hur har ni gjort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japps det fixade sig tillslut... meckigt att få loss den nedre pluggen fick ta en mejsel och knacka på den för att den skulle lossna. sedan uppstod nästa problem det var at få i oljan genom ett minimalt hål i toppen på drevet. Efter lite hemmameck blev lösningen en oljekanna och en spolarvätskeslang slangen på oljekannan och sedan trä ner den i drevet å pumpa in oljan det tog ett antal påfyllningar av oljekannan men funkade iaf... tratten som vi först använde gick inte att använda eftersom toppen av drevet på något sätt fyldes å det rann öven å ville inte rinna ner... slangen fick försiktigt träs/lirkas ner genom topphålet och följa oljestickans väg ca 1,5 dm ner innan oljan  försvann. 

 

Tack för hjälpen! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lättare att trycka in oljan nerifrån. Har själv mercrusier drev men borde finnas samma sak till volvo. En slang med nippel som man gängar in nertill på drevet den andra änden går till en liten handpump som man gångar fast direkt på oljeflaskan sen är det bara att pumpa tills oljan  kommer ut upptill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fullkomligt hatar när dom bygger grejjer så det krävs specialverktygno för att kunna göra reparationer. Speceillt irriterande är det att det krävs specialprylar för SERVICE! Skandal Volvo!devil

Men jag blåste dom iaf med hjälp av oljekannancheeky det funkade görbra, kan varmt rekommenderas till andra som vill pröva 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Adaptern som passar på oljedunken med slang till Mercruiser och Volvo drev kostar ca: 100 spänn. Om det klassas som dyrt så kan man undra vad din lösning med oljekanna, slang och tratt kostar ? Ungefär lika nödvändig pryl som en filteravdragare....fast det går ju lika bra med en stor polygripwink

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller en stor rörtång...wink

 

Vart finns den adaptern att köpa? Är det i Mercruiser butiken eller typ Hjertmans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min på en av de lokala marinbutikerna. Tillverkad av Quicksilver så gängorna passar bäst på deras flaskor/dunkar, men med smekande varsamhet funkar det på Pentas flaska också.

Hittade den hos Hjertman.....nr:7849-7

Mvh Andréas



Senast ändrad av Seahunter | 01 juli 2011 | 07:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...