Gå till innehåll
lördag 07 juni 2025
Ribb

Ryds 18 dc bra familjebåt?

Rekommendera Poster

Är mycket intresserad av denna båt. Är det någon där ute som äger eller har ägt en sådan? Vi är en familj på 2 vuxna 3 barn. (4, 2 samt ett spädbarn) Är den rymlig och duger att sova i? Är den dyr att köra? Låter motorn mycket. Jag hade tänkt mig att åka och provköra, men vill först höra åsikter. Tillverkar Ryds inte denna modell längre? Hoppas på svar.

/Ribb

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För liten anser jag. Ägde tidigare en en 20 DC, som är snäppet större.

Det var en hel del gnäll från tjejen, som ville ha ha ett mer bekvämt liv. Att trycka in familjen i en 18 DC kommer kännas trångt. 

Toalett, kök, varm och kallvatten är näsan ett måste om man vill ha något sådära bekvämt liv ombord även om det bara är för en dagstur.

Skit i bränlsekostnaden, det är så lite säsong här åndå. Så det blir ändå inte så mycket pengar för en säsong gemfört med alla andra kostnader båtlivet för med sig.

Sedan sitter det väl en 3.0 Liters spis med förgasare i 18Dc. Vilket inte är ett under i bränsle ekonomin. 18Dc vänder sig nog mer till unga arga män som vill åka fort. Tror det inte är någon vidare farmiljebåt. Rätt dyra i inköp är den också. Lite båt för väldigt mycket pengar.

Kolla på jänkarbåtar, mycket båt för pengarna med ett lite bekvämare båtliv och har ofta mycket utrustning som standard. 

Men jag tycker Ryds 18DC är snygg att se på. Vet inte riktigt vilka vatten du skall åka på men Ryds 20DC är igentligen för liten för att gå riktigt bra i havet, med lite vågor.. 18DC borde vara ännu värre vid lite sjö. Ju större och längre båt destu skönare att åka när det går lite vågor. 

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du på jakt efter en båt i 18fots storleken där ni ala ryms och kan sova över så kika på en Nidelv 18DC en av de mest rymliga 18 fotarna som jag sett. Går dessutom rätt bra i sjön. Annars får du nog kliva upp några storlekar om ni alla ska kunna sova över. Och som tidigare inlägg tänk inte så mycket på soppa förbrukningen säsongen är för kort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...