ante76 0 Postad 13 Juni , 2011 Hej!är ny inom båtlivet och undrar dels vad för tändstift som rekomenderas till en evinrude 90hk årsmodell -88?den andra frågan kanske är lite komplicerad(iaf för mig) men förhoppningsvis kan man råda bot på det. motorn i mitt tycke går något sämre än innan vintern,testkörde den innan sjösättning och den gick igång bra efter två försök.sedan var jag ute en sväng,första turen.den starta bra då oxå.körde sedan kanske i tio minuter å stannade till en liten stund.sedan startade å flyttade jag lite å la till. när jag sedan skulle hemåt så startade inte motorn den gick knappt runt,å till slut gnydde den bara litegrann.så de vart bogsering hem.fick då råd om att ladda batteriet.tog hem batteriet å laddade i ett dygn,satte tillbaks det och provstartade och mycke riktigt den gick igång.har sedan vart ute två gånger efter det och andra gången så vart de nästan samma sak men den orkade precis snurra igång.när vi landat då så provstartade jag den igen och då snurra den igång som om inget hade hänt.tredje gången så gick den igång utan problem,och startade bra hela tiden.(skall kankse tilläggas att bränsle filter byttes innan sjösättning)då till de problematiska i mina ögon.tycker inte att motorn riktigt går som den ska om man jämför med innan vintern.känns som motorn jobbar mer än vad den går.tidigare så planade den ut på nästan strax under 3000 varv nu måste jag upp på 3500 varv.vet inte vad detta kan bero på??det som jag själv har bytt är bränsle filter å strömkabel mellan brytare å batteri hoppas på lite tips å hjälp med detta mvh/andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 70 Postad 13 Juni , 2011 Ditt batteri är kasst och tar inte emot laddning lika bra som ett nytt. Åk till biltema och köp ett med liknande prestanda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ante76 0 Postad 14 Juni , 2011 ok!men batteriet är relativt nytt från biltema,tror att de kan va ca två år gammalt.ett på 74ah.tror du att de e så pass dåligt ändå?vad för instrument finns det att kolla om laddningen till batteriet är ok? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aronman 0 Postad 15 Juni , 2011 En vanlig multimeter finns att köpa billigt var som helst för att mäta spänningen (likström) Den borde visa runt 13.7V när motorn är igång, laddar den mer än detta kommer batteriet koka! Och laddar den mindre än detta eller går under tolv volt drar du ur batteriet så småningom vilket verkar vara ditt problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ante76 0 Postad 15 Juni , 2011 ok.så om den nu visar under tolv v. så är de då generatorn som måste bytas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser