Gå till innehåll
fredag 10 juli 2026
jorgan

Hur tror ni den här seglar?

Rekommendera Poster

Såg en dubbelkölad express på blocket. Jag gillar båttypen och är inte ute efter att racingsegla, så jag blev lite nyfiken på den här varianten. Men jag kan ingenting om dubbelköl. Antar att kryssningsegenskaperna försämras, men hur mycket? Någon insatt som kan säga något om nackdelarna och hur stora dom kan tänkas vara? 

http://www.blocket.se/halland/Albin_Express_dubbelkolad_34349796.htm?ca=15&w=3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har själv en dubbelkölad engelsk liten segelbåt. Kan tyvärr inte bidra med egen erfarenhet då jag är nybörjare men en klar fördel är att oavsett seglingsegenskaperna så kommer man långt in i naturhamnarna eftersom djupgåendet blir betydligt mindre. Här kommer en urklippt text ur en artikel om en test av min lilla båt ,Alacrity 19, från ursprungligen en tysk båttidningen:

Bilge keels have become more and more popular in the last few years, especially in smaller boats up to eight meters length. The disadvantage of not being able to sail as close to the wind is gladly accepted considering the increased stability. The bilge keels prevent extended rolling while sailing before the wind and increase the lateral resistance while reaching. Another big advantage is, of course, that a bilge keeler sits upright when grounded in tidal waters.

mvh Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...