Gå till innehåll
tisdag 30 december 2025
Mrili

Selco-fråga?

Rekommendera Poster

Behöver skaffa ny ruta till min Selcobåt. Har någon tips om hur/vart man vänder sig för att skaffa detta utan att det kostar skjortan...? Båten är trots allt gammal! Har även lite problem med att definera vilken modell jag äger då modellbet. fallit bort i samband omlackering (se bild). Mått är ca. 4.1x1.5 meter, utrustad med 50hp motor! Tack på förhand. / Rickard

post-5642-1394234308,1966_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du.....skulle vilja säga att det är en selco riviera. En kompis till mej hade en sådan båt med dålig ruta, tog loss den och gick till glasmästarn och fick en ny tillskuren i nån special plexi som va bra sa dom, kostade 960kr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1972 gjordes en båt som hette Selco selboy 13'. Det var när Fjordboats tagit över. Det kan mycket väl vara samma båt som Riviera, bara att det är annat namn måtten stämmer rätt bra med de som är på din båt. Jag tror också att en glasmästare är det billigaste alternativet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst kristian

Hej! Har samma problem med min selco. Tänkte att jag skulle ta reda på var man säljer plexiglas och skära till den själv. Vet inte om det kanske behövs nått speciellt verktyg men det kan ju inte vara så svårt? (hoppas jag). Skriv gärna och berätta hur d går....Lycka till/kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack ska ni ha för tipsen. Anade det kunde vara en Riviera efter sett annonser på internet men var lite osäker. Gällande skära till egen ruta provade jag detta i våras efter att ha införskaffat plexi hos en industriplastgrossist - det gick åt helv....! Jag är inte en fena på bygga o snickra men långt i från oduglig - men jag lade ner o försöker via glasmästare. Runt 1000:- är fullt rimligt för att slippa raserianfall... :-D ! Vi hörs / Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Stefan

Kosta på med Lexan, okrossbar plexi, du kan borra, hamra och bocka denna utan att den spricker eller blir missfärgad... den är dock dyrare än vanlig plexi, men otroligt mycket bättre...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej . Håller med att Lexan är ett vettigt alternativ . 2,5-3mm tjocklek är det som behövs, kostnad för den rutan du behöver ca 700:- kr. mvh kurran ;-) ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Marcus

Köpte en Selco i renoverings behov i sommras. Jag byte ruta på den och det absoluta enklaste sättet var att åkta till en glasmästare och lämna in den där. Vill man ha det riktigt snyggt får man nog betala runt 1000:- men det var det värt!

post-0-1394234318,8061_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

repig ruta kan ev. fixas med båt fernissa. jag kommer ihåg kompisens farsa som skulle fixa fördäcket och spilde lite på sin repiga framruta den blev kanon. skall du ändå byta ut den kan du väl prova jag håller med att det låter helt sjukt men om du känner någon som har en slatt över kostar det inget att prova. jag har inte kollat själv och detta ligger 20 år tillbaks i tiden. men som jag sade det kostar inget att prova...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag har ett tips hur man kan få bort repor på plexiglas, men jag är fullt medveten om att det här låter som ett skämt även om det ju inte är det: Stryk på ett tunt lager mild flytande rubbing på pleixiglaset, låt den torka och putsa den väl med polertrasa. Lägg sedan på ett lager flytande vax. Det här har jag prova själv flera gånger, men fungerar bara om plasten ärganska lätt repig. Vid grövre repor är det nog dessvärre inget att göra någonting åt så vitt jag vet. Ett tips för den som vill testa: Låna hem en liten plexiglasskiva från glasmästaren i storlek som ett CD-fodral och testa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Räkan

Jag var o köpte upp nästan hela biltema med grejjor! Därbland köpte jag nåt som skulle vara bra för just exakt reppiga rutor, visst det funkade ett par repor gick bort men glaset var endå gul som det hade blivit blekt av solen. Men det är värt o testa kostar väl knappt 100:- för en liter skulle jag tro! o tips köp inte på nån marin skit dyrt :S

post-0-1394234324,8246_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla goda tips. Lämnade in orginalet hos glasmästare o dom fixar en ny för 600 spänn! Strålande! Dessutom hittade jag en matttvätt som tvättade & impregnerade mitt kapell för 230:-/ kg dvs ca 600:- i jämförelse med en del proffsbutiker som börjar sin debitering på 1500:- för ett kapell! // Vi ses i bruset, Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...