Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Pentax

Huvudsäkringar vid batteri

Rekommendera Poster

Vill starta en tråd om huvudsäkringar, är det någon nytta med dom mer än för Skyllermarks dagkassa?

Vad jag känner till fins det ingen bil som har huvudsäkring, varför?

Vad är nyttan i båten?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en säkerhetsfråga, säkringarna är till för att endast skydda kablarna från batteriet tror jag, sen har man ju dom míndre säkringarna till förbrukningarna. Jag har inte detta i min båt men har ju råkat ut för något, å det brukar ju vara först då som man fixar sådan grejorsmiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På lastbilsföretaget här på östkusten har det utförts omfattande tester av just huvudsäkringar, resultatet från testerna är att alla lastbilar och bussar fortfarande byggs utan huvudsäkringar och kommer säkert att fortsättningsvis byggas så.

Huvudsäkringar är bra i teorin, tyvärr fungerar dom inte enligt teorin. Man tillför en extra felkälla utan att få det tänkta skyddet.

I stället för huvudsäkring förespråkar jag en korrekt förläggning av allt kablage, oavsett om det är klena ledare eller grova sådana.
T.ex. undvika risk för skav mot vassa kanter och skarpa hörn, även undvika nötning mot plana ytor genom att alltid klamma kablaget ca var 30cm. Använd ett extra skavskydd för att skydda ledarens isolering där det ändå finns risk för nötning.

Apropå personbilar så fick jag en ”huvudsäkringslåda” av en underleverantör, den gjorde dom åt BMW. Nu minns jag inte om det var samma låda som även innehöll en pyroteknisk laddning som bröt huvudströmmen i samband med en olycka eller om det var en annan mojäng. Men det är inte omöjligt att fler personbilstillverkare har liknande lösningar.
När jag jobbade med just dom här komponenterna tittade vi hur våra branschkollegor gjort, lastbilar byggda på väskusten hade t.ex. huvudsäkringar placerade på ramen bredvid batterilådan men jag vill minnas att i bl.a. startmotorn var osäkrad. Men det är jag som sagt lite osäker på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt bilar och båtar har körts utan huvudsäkringar i många år. Är kanske mer en religiös fråga. Det är ju ganska sällan det går så illa att en batterisäkring skulle hjälpa. Det är ju vid katastrofmisstag när man lyckas kortsluta nån grövre ledning. Ska inte hända om man jobbar lugnt och inte gör några misstag. Samt lägger kablar ordentligt så de inte skavs av runt skarpa hörn.

Jag skulle nog fundera över batterisäkring om jag bygger om systemet. Mest som hängsle livrem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...