Gå till innehåll
lördag 08 november 2025
Petter10

Motorn dör när jag försöker gasa med backen i!

Rekommendera Poster

Hej!

Efter att ha varit ute och kört i en och en halv timme skulle vi lägga till. Då jag skulle bromsa ner farten in mot bryggplatsen dog motorn när jag la i backen. Vi drev ett tag i hamnbassängen, motorn startade villigt, men så fort man la i växeln framåt eller bakåt dog motorn. Efter ett tags strul (låg och höll i en boj) så började motorn acceptera att puttra framåt, däremot slocknade den direkt när backen las i. En liknande sak inträffade för ett tag sen då vi råkat ut för soppatorsk ute på fjärden, efter att vi hade tankat startade motorn lätt, men dog så fort man försökte gasa framåt. Motorn är en Suzuki 55 hp från 1994. Jag är jättetacksam för alla tips, frugan blir lite orolig att vara ute med båten och barnen då motorn känns lite opålitlig.

Njut av långhelgen!

Mvh Petter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När gjorde du service på motorn senast? Tändstift, när byttes dom? Jag skulle börja med att kolla bränsleslangarna så att det inte är sprickor i dom och kanske byta bränslefilter. Värme, syre och bränsle är ju det som krävs för att motorn skall snurra. Lycka till!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset!

Service är gjord nyligen hos den återförsäljare jag köpte båten hos tidigare i våras. Dock fick jag skarva bränsleledning förbi vattenavskiljaren som hade spruckit. Slangen från bensintanken till skarvstycket är torr och spricker i färgen på ytan, från skarv till motor är slangen ny och fräsch. Kan problemet ligga där? Då motorn går ok på tomgång hade jag uteslutit tändstift, men det kanske är dags att byta ändå?

Mvh Petter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nya tändstift och ställ in något högre tomgång. Skruven finner du i manualen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp nytt vattenavskiljande filter och en ny slangstump mellan tank o filter. Även fast kanske inte detta är ditt problem just nu så är annars risken stor att du får problem senare i sommar om du tankar på sjömackar. Flera sjömackar har och har haft problem med vatten i bensinen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Service är gjord på firma som sålt båten i våras.

De delar som är trasiga kan du kräva av dem då du har garanti på båten.

Fråga även om stift byttes och plocka själv loss ett och titta. Är stiftet gammalt och slitet har de missat en del på servicen de skulle gjort.

Du ska inte behöva stå för kostnaderna för att få motorna att gå så ni kan lita på den. DOck är det en gammal motor men den ska ändå gå hyffsat.

::Harry;;

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag varit ute och provkört båten med ny bränsleslang och en annan bensintank för att eliminera möjligheten till vattenberikad bensin. Den startade på första försöket, gick att varva på backen, gick jämnt och fint på sjön, men när det var dags att lägga till dog den på låga varv. Tre gånger startade jag den utan att kunna köra vidare med en växel i, vid fjärde försöket gick det bra att köra vidare och lägga till!

Den går bra på låga varv och att backa med till en början tydligen, sedan när man varit igång ett tag verkar den inte klara låga varv?

Dags att ge sig på tändstiften? Kan det vara magneten?

Kör hårt i långhelgen!

Mvh P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är tomgången och testa att byta filter i bränslefiltret i motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...