Gå till innehåll
lördag 27 september 2025
Kulingvind

Solcell Solara M ?

Rekommendera Poster

Någon som har testat Solaras M serie och kan uttala sig om dom är värda sina extra slantar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snacka om värdelöst forum, får man någonsin svar på sina frågor? Kanske bara finns 2st användare, jag och en till person?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har inte funderat på om att det kanske ingen som har provat Solaras M serie och har synpunkter om den... Tycker man får bra svar här men med din inställning är det nog få som ställer upp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan också vara så att många av de båtnördar som befinner sig på detta forum är ute i det fina vädret denna helg och åker båt.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte tänkt på om det är skillnad på olika solceller och har inte nån Solara vad jag vet.

Vad jag sett är däremot att kopplingslådan på baksidan av panelen inte klarar havsmiljö alltid.

Den är inte tillräckligt tät på den första solcellen jag köpte och kopplingsblecken hade ärgat efter några månader. Även den andra panelen av annat märke har samma problem. Kolla om Solaras paneler är bättre i det avseendet. Man bör nog ta fram Sikatuben annars i förebyggande syfte om man har båten i havet. Salt är ett gissel och leder ström, drar åt sig fukt och bryter ner de flesta metaller. Även syrafast det tar längre tid.

Solceller är annars W/krona för mig.

Tror att extra kopplingslåda för solpaneler kan bli en efterfrågad produkt. Såna som håller tätt. Det verkar inte tillverkaren av solpaneler ha råd med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittar man på dina tidigare inlägg så har du väl fått svar på i princip alla frågor som du har haft, vet inte vad du lägger i begreppet värdelöst forum men det är frivilligt att vara härno

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I vår båtklubb går vi nattvakt. Endast en natt per säsong. Om alla ställer upp skulle vi vara 15-20 personer per natt och man kan då dela upp natten i 3-4 delar och ändå vara flera på varje pass.

Nu kommer ett par per natt och man blir då upptagen hela natten och får ingen sömn och bevakningen blir inte den alertaste.

På mitt pass kom det in en båtägare till vaktkuren som fått grejer stulna och klagade på den dåliga bevakningen. Jaha, det var ju tråkigt. Ja vad skulle man säga men kom då på att fråga hur många gånger han gått vakt.

Aldrig blev svaret!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...