Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Slaggarn

Solpanel

Rekommendera Poster

Hej. Jag har köpt och installerat min solpanel. Min regulator har en extra utgåmg, som man kan koppla på en förbrukare till. Min fråga är vad har ni gjort med denna utgång?? Förslag tack MVH Lennart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okay.ja jag har också kopplat den till förbruka batterierna. Det kanske inte blir något över.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här, har inte heller kopplat in den eftersom alla förbrukare sitter på förbrukningsbatterierna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det sällan nån energibrist i startbatteriet men orkar man dra en tåt till det så får man laddning även där. Den kopplar man väl lämpligen till nämnda extrauttag.

Vintertid ger solcellerna lagom underhållsladdning men startbatteriet får ingen energi. Har lagt över en startkabel till batteribanken ett par gånger i vinter för att det ska få lite kräm också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blri då inte start och förbrukningsbatterierna ihopkopplade då via regualtorn?!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på solcellsregulatorns konstruktion. Om den har en diod på utgångarna löser det problemet kan jag tänka.

Det kan visserligen vara med viss tvekan då man tappar några procent energi men annars är det ju heller ingen vits med extra uttaget om det åtminstone är isolerat med en diod. Tror knappast att man lagt in två separata regulatorer i maximalpowern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...