Bahari 0 Postad 25 Maj , 2011 Hej, Har en optimax 150 som varit avmonterad och servad i vinter. Statrar plättlätt men efter några sekunder börjar motorvarningslampan lysa (den längst ned i fyrklövern av lampor). Det enda instrument som fungerar är varvräknaren, ingen varningssignal piper, lanternorna är döda. Någon som har ett tips? Hur ser jag om batteriet är kasst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kad300 0 Postad 25 Maj , 2011 Hej, vet inte felet men batteriet är inte dåligt, den kräver rätt mycket ström för att starta, samt laddar den riktigt bra väl igång, eventuellt elproblem, kan ju vara så lätt som att kolla alla säkringar (skulle tro det) inga problem om inte summern piper om inte den går på samma säkring kolla temp, olja, kylning för säkerhets skull innan du kör. Lycka till Mvh Rickard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bahari 0 Postad 25 Maj , 2011 Hej och tack för svar, Var nere och tittade igenom säkringarna. Hittade ingen trasig. Tog ändock och lyfte ur batteriet, Vattnet var nästan helt slut. Ska prova att fylla på vatten och ladda upp det. Har hört att Optimaxer kan vara känsliga för batteriets kondition, stämmer det? Man kan ju tycka att summern (larmet) och startmotorn borde gå på samma säkring? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kad300 0 Postad 25 Maj , 2011 Hej igen, mycket möjligt men om den startar, tror jag inte på batteriet, hur kommer det sig att bara ett instrument funkar, samma strömförsörjning till det andra... eller menar du att trycklogen inte funkar i hamnen.. Hoppas du löser det utan att det kostar 100 tusen euro:) mvh Senast ändrad av kad300 | 25 maj 2011 | 23:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 26 Maj , 2011 Mycket troligt batteriet. Testa med ditt bilbatteri och se vad som händer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bahari 0 Postad 26 Maj , 2011 Tack för kommentarerna, Till saken hör att varvet bytte trim/tilt i vintras (tiltgivaren står i max up och rör sig inte ur fläcken). Möjligt att något missats vid monteringen?. Ska prova batteriteorin i alla fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser