Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
3ric

Tips till bra spritkök

Rekommendera Poster

Familjen har precis köpt en ny segel båt i form utav en J 100. För eventuella långseglingar nästa sommar undrar jag om det finns nått bra sprit kök som kan rekomenderas. Det behöver inte va så stort. Om ni har ett speciellt märke eller en model som jag absolut inte ska köpa tipsa gärna om det också tack. :lol: Tack på förhand :-Tack //3ric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Har Origo 1500 i min (motor)båt. Funkar bra. Använder Origonol som bränsle. Origo spritkök finns i olika modeller, t ex: 1500 (enlågigt, fristående) 3000 (tvålågigt, fristående) 2000 (enlågigt för inbyggnad) 4100 (tvålågigt för inbyggnad) Balansupphängning finns som tillbehör. Några andra modeller finns också. http://www.origo-sweden.com/products_f.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gösta

Håller med, har ett Origo 3000 som jag är mycket nöjd med. Plockade ur ett gasolkök ur båten av brandskyddsskäl. OK, spritköket är lite långsammare, särskilt om det blåser lite (montera det helst vindskyddat), men jag tycker det är värt det för att slippa gasolen. Jag använder Origonol eller Tenol som bränsle, med vanlig T-sprit kan det sota lite. Använder det ävan för att värma upp båten kalla höts- o vårkvällar. MVH, G.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med Gösta. vi har gjort precis samma sak och valt ett 3000-kök. Mycket nöjda. /j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också ett Origo 3000 är mycket nöjd, Haft gasol tidigare men inte längre. Ett tipps är att använda Metanol som bränsle brinner bättre, luktfritt och sotar inget. Finns på färghandel men är dyrare där, köper mitt på hobbybutik där dom säljer modell flyg, bilar m.m. mycket billigare. Tony

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på Er! Kan bara instämma i föregående talare. Vi har använt Origo i tre år nu och har bara gott att säga. Visst, ibland tar det lite längre tid än gasol, men inte är vi på sjön för att stressa. // Granen :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Vi har använt Origokök sedan -66 och visst sotar det med vanlig T-sprit. Med Origono/Tenol nästan inget alls, men se till att vändra, annars sticker det i ögonen. Nu har jag nyss bytt båt, och att det satt en Origo 3000 i var ju en fördel, tog med kastrullhållarna som kostar en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Goran.pettersson

Häll 2 matskedar vatten il en liter t-sprit så sotar inte köket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen har ni skaffat kök för längesedan... Men, upptäckte inlägget i forum när jag denna höstkväll satt och bläddrade bland alla sidor. Origo-köket är enl. min mening det allra bästa och säkraste. Använder Origono/Tenol som inte sotar så det stör. Effekten på köket är förvånande god, med undantaget att det är vindkänsligt.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värstans samstämmighet i spritgänget! Håller inte med om spritkökens förträfflighet! Jag gillar att laga mat (anser att det är skepparens uppgift på en båt) och det räckte inte med det spritkök vi hade (på 70-talet i alla fall). De verkar ha utvecklats eller? Handen på hjärtat - får ni till en bra stekyta på biffen eller blir den kokt? Sen var det rinnande ögon som T-årödgd gav eller vad det hette då. Inte smakade det gott när man slickade av fingrarna heller. Fick man på läpparna var hela måltiden förstörd. Kan inte begripa hur vissa kunde dricka den brygden. Nu finns det tydligen bättre grejer (att laga mat på) men ändå har jag mina tvivel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sven-arne Sandberg

OJ! Håller inte alls med. Har haft Origo-köket i många år och använder Tenol. Intresserad av matlagning som jag är, är jag både nöjd och förvånad över nämnda köks förmåga. Snarast är det så, att jag får sänka lågan/värmetillförseln, oavsett om jag fixar en svampstuvning, kokar potatis, eller ordnar med en god köttbit. Ett tips är, att inte montera ev. medsända s.k. lågspridare. Dessa försämrar kökets effektivitet avsevärt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dock för mig att Metanol är extremt giftigt så det kan vara bättre för barnfamiljer att undvika detta och istället ta omaket med T-röd! Blanda i lite vatten så sotar det inte!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...