Gå till innehåll
söndag 23 november 2025
eriksten

Fastsättning röstjärn

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är i färd med att sätta dit nya röstjärn i däcket på min båt. Däcket är i sandwitchkonstruktion och tillverkat av glasfiberarmerad polyester. Först tänkte jag använda polyesterspackel och över det lägga glasfibermatta. Nu har jag istället bestämt mig för att först limma järnen i innertaket (d.v.s. den nedre delen av sandwitchkonstruktionen som består av polyester och glasfiber) och sedan bygga upp med glasfiberväv och epoxy över järnen så att järnen sitter fast och däcket blir styvt. 

Min fråga är om det finns något speciellt man bör tänka på? Bör väven laminera fast järnen i innertaket? Eller räcker det med att bygga laminatet mot det existerande däcket? 

Det kan vara värt att nämna att det finns undre röstjärn i båten vilka tar upp den mesta kraften. Dessa är ihopkopplade med de övre röstjärnen (som jag skall byta) med ett stag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en mycket liten båt kan det kanske räcka att göra som du beskriver. Annars gäller helt andra förankringar.

En vanlig röstjärnsinfästning är en bygel genom däck. Bygeln gå rsedan genom ett T-järn på insidan. T-järnet är förankrat ( bultat) i en triangular skiva ( vanligen plastlaminat) som, i sin tur, är förankrad i skrovsidan. Att bara lägga en stor bricka i undertaket duger inte.

För att få en uppfattning om krafterna, kolla vantets diameter. Gå sedan in i en tabell för 19-trådig rostfri wire och kolla brottgränsen. Bara förspänningen i riggen skall vara 15 - 20% av brotthållfastheten. Till detta kommer sedan de dynamiska krafterna vid segling. Ett rufftak/skarndäck med två millimetertjocka laminat runt en sandwichkärna håller inte även om man kratsat ut sandwichen och fyllt upp med, t.ex, glasfiberspackel för att undvika deformering av sandwichlaminatet. Jag vill minnas att det också finns någon tumregel om hur mycket vanten skall tåla i förhållande till båtens vikt.

Kolla noga innan du gör något hur det skall göras. Ett rigghaveri är inte att leka med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bjsk

Du har i princip helt rätt i det du skriver, men trådskaparen gav ju ytterligare information som du inte beaktade i ditt svar,

Det kan vara värt att nämna att det finns undre röstjärn i båten vilka tar upp den mesta kraften. Dessa är ihopkopplade med de övre röstjärnen (som jag skall byta) med ett stag.

när man börjar tala om spackel i hålfasthetsammanhang, får jag alergiska reaktioner.

Det är ju svårt att svara exakt när man inte sett det hela i verkligheten.

Vad är det för båt?

Hur mycket väger den?

Om jag fattar dig rätt behöver du väl inte plasta alls?

Du skall sätta en bricka, typ T-järn, under däck som en röstjärnsbygeln på däck sitter i. I T-järnet skall du fästa en stång/plattjärn som i sin underkant sitter fast i en undre röstjärnsinfästning. Det är ju den undre infästningen som tar upp krafterna.

Har jag uppfattat dig rätt?

Nån stans har jag hört att varje vant och vantinfästning skall va så starkt och så starkt infäst att det håller att lyfta hela båten i. Det låter logiskt.

Senast ändrad av toaen | 20 maj 2011 | 10:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten är inte mycket liten. Den är 32 fot och väger ca 5 ton. Vanten är 8 mm tjock. 

Röstjärnskonstruktionen är en tvåstegsraket, d.v.s. viss kraft tas upp av däcket och merparten tas upp av skrovet. Kraften går ner till skrovet genom två stag per röstjärn.

Tyvärr måste jag plasta (jag tänkte använda epoxyplast) eftersom järnen sitter inplastade i däcket. Järnen, som bildar en T-balk (vilket ger styvhet för däcket), är över en meter långa och sitter på ovansidan däcket, inte undertill. Plast och glasfiber, som läggs över järnen, ger ytterligare styvhet åt konstruktionen och ser till att järnen sitter fast. Röstjärnen är alltså inte bultade i däcket på något sätt. Övre och undre vant fästs sedan genom var sin bult rätt igenom de övre röstjärnen.

Frågan är hur mycket starkare det blir om man lägger glasfiberväven mot innertaket istället för att bygga direkt över järnen mot sandwitchen? Man måste såga upp ett betydligt större område i fall väven skall läggas mot innertaket. 

Senast ändrad av eriksten | 20 maj 2011 | 11:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för typ av båt (eller är det en hemlighet som du inte vill tala om?)

Din beskrivning låter lite spretig och jag är inte säker på i sin helhet vad du menar, speciellt inte det du skriver om plastning och kanske inte riktigt hur de stag som för över krafterna ner i båten är anslutna.

Har du några bilder.

Det sägs ju att en bild säger mer än tusen ord - och det stämmer i regel.

Det framgår inte heller var i Sveriges avlånga land du befinner dig. (jag är så elak att i sådana fall brukar jag gissa på Stockholm - där jag befinner mig just för tillfället)

Senast ändrad av toaen | 20 maj 2011 | 12:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...