Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Gäst Bar190

Råd vid köp av V8

Rekommendera Poster

Hej alla V8 älskare,Har en Renken Spitfire med V8 på 5.7 liter,har haft den i 7år, När det gäller jänke båtar i 20 fots klassen med V8 på 5.7 liter så är dom billliga och åka med...Det är ju när dom stoppar i samma motor i en 25 fots båt som det blir galet.... RAKA RÖR FOREVER.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha ha ha, knoptoken har talat väl!!!! Men helst ska man klämma ner en bigblock!! Då blir det riktigt kul :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller peta ner TVÅ V8:or i en Coronet midi 24... Det är nästan lite pervärst men det finns en finne på klubben som har gjort just det. Eller varför inte göra som en polare till mig som stoppat ner en gasturbin från en stridsvagn på 600hkr i en Joker 18 Ni lär höra honnom när han flyger förbi...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det må vara drag i turbinen men detr gäller att ha råd att driva den! För att inte tala om all värmeutväxling som skall ledas bort!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bar. Chevas 4,3 liters V6a är en utmärkt motor, finns från 190 till 225hp. 190hp har ej rullkamaxel. Se till att den är sötvattenskyld så slipper du onödiga extrautgifter. Jag bytte en sådan saltvattenskyld i en grannes båt i våras, den var från 1990 och både block och limpor var helslut. Kostnad ca 40000:- Jag skulle gå för en Volvo Penta sedan dessa har konor i dreven. Detta har inte Mercruisers Bravo 1 och 2. Vp 170 som också nämnts här avråder jag från sedan den är uråldrig och ofta har sämre bränsleekonomi än en V8. Som referens kan jag meddela att min Smuggler 28 utrustad med en VP 260 V8 från 1986 med förgasare drar ca 1,7-2 liter/nm enda uppgraderingen på denna är ett elektroniskt tändsystem och 290dp drev. Men.... -varför amerikanskt? -varför inte en Smuggler 24? Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alpha one har klokoppling. (växlar rrrrrrr bonk!) Bravo 1, 2 och 3 har kona i likhet med Volvo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...