Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
aantonh

växelhusdrev

Rekommendera Poster

svårt att byta ett drev i växelhuset på archimedes 70hp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett rakt enkelt svar på din fråga e nog ett JA...  Vilket drev e de ? Back, fram eller pinjong drev??

Har du tillgång till schimstabeller?? och  avdragare?? (vilket e ett måste)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är framm, nej det tror jag inte jag har tillgång till, dyrt att köpa..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet och underhuset ska schimsas in efter givna värden,  vilka finns angivna i tabell...såvida ditt nya framdrev inte har samma märkning som de gamla för då e de bara att byta. Antal kuggar måste ju naturligtvis oxå vara lika. 

Har du en verkstadshandbok så finns schimstabellen i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg precis ett annat inlägg från dej... Om poblemet e att växeln hoppar ur så hjälper de inte att bara byta framdrevet då troligen oxå clutchen e rundsliten... Bara att byta framdrev så skulle troligen problemet kvarstå plus att de nya drevet skulle slitas ut ganska fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja.. byta rigg bara för att dreven e slitna känns lite väl dramatiskt ;)  men du får nog börja me att ta ner huset en gång, å konstatera hur dreven ser ut ...  om du inte redan gjort de. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej jag ska det! ;) okej men på skala till 1-10 hur svårt är det..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går ju liksom inte riktigt svara på en sån fråga ;) .... Allt (nästan iaf) man gör några gånger blir ju lite enklare för varje gång.... men har du aldrig bytt å schimsat in ett nytt drev så tror jag att jag törs säga att de e ganska svårt,, utan verkstadshandbok (som innnehåller schimstabell) så e de nog ändå svårare. Jag skulle nog råda dej att lämna bort de jobbet om du inte e en hyfsat van o klurig;) meckare. Själv har jag gjort de ett antal gånger under åren men de e ändå inget jag gör i sömnen liksom, om du förstår va jag menar...  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aa okej tack :) vet du vad dom skulle ta på en marina för det? jag har alla delar så..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jätte svårt att svara på va de skulle kosta.. beror bl.a på om du har rätt grejer.

Va e de för grejer du har?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite olika riggar, typ två växelhus :P och dom passar på motorn så det kanske bara är att byta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...