Gå till innehåll
söndag 01 mars 2026
yodabaggins

Bohusvatten i två veckor - behöver jag bottenmåla?

Rekommendera Poster

Hej.

Fasen vad gött att våren är här och att det snart är hög tid att slänga i skutan för säsongen! :)

Jag har en bättre begagnad styrpulpet som jag köpte förra augusti. Den är bottenmålad sedan gammalt, men hur länge sedan den målades senast har jag ingen aning om...förmodligen var det några år sedan. Förra året slängde jag i den utan att bry mig om denna faktor och hade den i Vänern i ungefär två månader. När jag tog upp den på hösten var botten hur som helst inte bevuxen överhuvudtaget.

Nu har jag högtryckstvättat och fräschat upp lite inför sommarn, och körde även högtryckstvätten över bottenfärgen inför eventuell ny bottenmålning. Mycket av den gamla färgen lossnade och det är nu inte mycket kvar av den.

Jag skall ha båten i Vänern under sommaren, samt ett par veckor i Bohuslän. Såvitt jag förstått så växer det hur som helst inte särskilt mycket i insjöar, men jag vet inte i vad mån detta stämmer. Västkusten däremot är ju en annan femma. Där växer det gärna hej vilt. Men, som sagt, på kusten skall båten bara användas under två veckor.

Så till min fråga: Behöver jag bottenmåla tro, eller är detta helt enkelt onödigt när jag skall ha båten i saltvatten under såpass kort tid?

Tack på förhand, 

/Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska nog gå bra om du sätter i den precis innan semesterturen och tar upp den direkt efter. Använder du båten under dessa två veckor hinner det inte växa nånting under båten. Kanske får du kolla drev (rigg) och akterspegel där vattnet under fart inte slipar bort växtligheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...