Micke9000 16 Postad 24 April , 2011 Hejsan, Har nu installerat en Nasa BM1 Compact. Den sitter nu på förbrukarbanken. Det blir ju lite tokigt när man kopplar ihop förbrukningsbatterierna med startbatterierna vid gång. Har 225Ah förbrukning och ställt in den på det, mätaren visar 100% laddat. Kopplar jag sedan in startkretsen så laddar den över 100% på mätaren. Så klart eftersom det blir en större bank. Hur gör ni som har en batt meter? Lägger ihop totala antalet Ah, även på startbatterierna i mätaren? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 25 April , 2011 Hej Eftersom shunten sitter på minussidan till förbrukarbanken så undrar jag om det finns nån jordkabel direkt från shunten till startbatteriets minus, eller om du har båda minuspolerna förbundna med varann ( från förbrukarsida till startbatteri ) När du får så där så låter det ju som om det går laddström den vägen över till starbatteriet och dessutom över förbrukningens minuspol. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 25 April , 2011 Hej, Visst är det så. Alla batterierna har gemensan minus. Ser ju lite lustigt ut när man har 115% i batterierna :S Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 25 April , 2011 Det viktiga är att du sätter minuskablen från startbatteriet på rätt sida shunten. INTE på samma sida som förbrukarsidan har sin minus. Om du gör så kommer laddningen till startbatteriet inte att registreras av BM-1:an. Har själv så och det fungerar fint, startbatteriets status kollar man genom att trycka en extra gång på v/a knappen (om du nu har den funktionen i din compactvariant?). Så, flytta minusen från starten till andra sidan shunten så löser sig ditt problem. Ha de gött /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 25 April , 2011 Okej, Men då går väl all ström genom shunten vid start av motorn? Mvh Micke edit: kanske snurrade till det nu, jag har alltså det rätt kopplat? Senast ändrad av Micke9000 | 25 april 2011 | 23:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 25 April , 2011 Kan det vara så att förbrukarbanken tagit åt sig ett par ampere till vid provstart av motorn?. Därav 104% på mätaren efteråt. Laddade batterierna innan jag angav 225Ah dock. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 26 April , 2011 Du har det rätt kopplat enligt schemat, - från start sitter på andra sidan shunten jämfört med förbrukarbatterierna. BM-1 fungerar ju så att vid laddning tar den senaste beräknade SOC (state of charge) och integrerar den ström som trycks in i batteriet. Vid urladdning beräknas SOC kontinuerligt. Eftersom SOC i BM-1 är en uppskattning så kan det bli så att när laddning startas så är verklig och beräknad SOC inte helt överensstämmande och visad kapacitet kan bli över 100 %. Det kommer rätta till sig när urladdning påbörjas och nya beräkningar görs. Det står i installationsinstruktionerna att några förbrukare ska slås på några minuter innan laddning påbörjas för att ett SOC ska kunna hittas. Anledningen till att det visar högre när du kopplar ihop batterierna vetefan, men kanske kan det vara att systemspänningen sjunker och mer ström då trycks in även i förbrukarbatterierna. Om felet uppstår även när enbart förbrukarbatterierna är inkopplade så skulle det kunna innebära en felaktig laddspänning (14,4 V normalt). Har själv märkt att om jag kopplar ihop mina banker så passerar en ström mellan (utan laddare eller generator) dem tills det stabiliserat sig. Ha de gött /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 26 April , 2011 Tack, det låter bra.. Då ska jag kolla det där med SOC Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 16 Maj , 2011 Hej igen, Blir inte av med de 105% nasa visar vid fulladdat. Någon mera som har detta bekymmer? Läser man den engelska informationen så är det tydligen temp beroende? Available battery capacity is significantly reduced at temperatures significantly below 20C. The value quoted by the manufactures is valid at 20C. However, at 0C the capacity may be only 90%, and at -20C may be only 70% of the 20C value. A small increase in capacity is achieved at battery tempeartures above 20C, rising to about 105% of the nominal value at 40C Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 17 Maj , 2011 Min har i alla år visat 103-105% vid fulladdat, dock ser jag inte problemet i detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser