Herwamannen 0 Postad 17 April , 2011 Den får diesel men vill inte hoppa igång. Den puffar ur ena avgaslimpan. Några ideer?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 17 April , 2011 Det är ju inte så mycket som kan knasa på såna där. Den får bränsle skriver du. Har du lossat på ledningarna till spridarna och sett att det stöter fram bränsle som det ska? Om det gör det så är nästa grej att plocka ur spridarna och se om bränslet komemr igenom. Det är väldigt tunna puffar som kommer så man får kolla närgånget. Annars kan det vara kompressionen. Testa att veva runt motorn. Med ventillyftarna nerfälda ska man inte rå med att få runt motorn. Har någon av dem stått uppfälld över vintern? Då kan en ventil ha fastnat i öppet läge. Har jag själv råkat ut för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Herwamannen 0 Postad 17 April , 2011 Ha ha kollade lite nu igen. Verkar som det är en volvo penta 11 c. Lossade spridarna och säkerställde en gång till att diesel kommer som det ska. Har även satt batterierna på laddning över natten. Fattar dock nte varför det skjuter från ena cylindern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 263 Postad 17 April , 2011 Litee svåtr att förstå din fråga. Båda cylindrarna har samma avgaslimpa. Är det så att det puffar på motorns bb-sida vid luftburkarna så är det nog en insugsventil som inte tätar. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 April , 2011 Det händer att ventilfjädrar ryker av på domdär. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Herwamannen 0 Postad 17 April , 2011 Det puffar ur ena luftfiltret menar jag såklart. Ursäkta mig. Senast ändrad av Herwamannen | 17 april 2011 | 21:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 17 April , 2011 Då blir det nog till att lyfta på ventilkåpan till den puffande cylindern och kolla om ventilerna rör sig som de ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 April , 2011 Det är mycket enkelt att skruva av toppen på den cylinder som puffar och kolla ventilerna. Det är ju två separata lock så du kan ta den du misstänker först. Fastnade ventiler är nog inte helt ovanligt efter en vinter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Herwamannen 0 Postad 18 April , 2011 Tack, ska kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Herwamannen 0 Postad 18 April , 2011 Antar att du menar ventilkåpan också. Jag misstänker cyl nr 2 räknat från sv.hjul eftersom det puffar ur detta luftfiltret. Min tanke är att eftersom det puffar här borde det väl vara en inloppsventil som ej stängs. Gissar vidare att det är en inlopp och en utloppsventil på denna motor. Tack för all hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 April , 2011 Det här var en aktuell fråga även för min MD11C. Jag sjösatte igår och startade motorn. Den brukar vara lite seg att komma igång på en av de två cylindrarna när den inte gått på ett tag men denna gång tog det orimligt lång tid. Medan den tuffade på den ena cylindern öppnade och stängde jag pysventilerna - handtaget med en svart kula på varje ventilkåpa. Då gick den efter några upp/nedrörelser igång på båda cylindrarna. Kan ha varit en tillfällighet att den då behagade gå igång på båda men det kändes som direkt tajmat till att jag stängde den främre cylinderns handtag. Kan det ha varit en fastnad avgasventil? Den hade inget ovanligt ljud för sig annars. Startade sedan snällt. En teori är att jag med pysventilerna rörde på den fastnade ventilen, visserligen åt fel håll, dvs ännu mer öppen men att rörelsen fick den att lossna. Vet inte om det är avgas eller insugsventill som spaken reglerar. Dety syns väl i verkstadsmanualen. Pysventilerna som jag kallar det är alltså en manuell ventillyftare som låser ventilen i öppet läge så motorn tappar kompression. Ett sätt att starta motorn manuellt eller att stoppa en skenande motor. Men som sagt - öppna och kolla. Snurra runt svänghjulet och se om alla ventiler rör sig. Det är två ventiler på varje cylinder och de ska röra sig och lämna ett gap på c:a 0,5 mm vart annat varv mellan ventillyftaren och ventilens övre ände. Har du ett mycket större gap har den ventilen fastnat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Herwamannen 0 Postad 19 April , 2011 Jepp! En ventil har satt sig. Nu kommer frågan hur man lossar den? Vågar man knacka lite grand på den. Antar att om den lossar lär det sedan behövs en ventiljustering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 April , 2011 Jag tycker du kan banka och se om den lossnar. Om den inte rör sig tillbaka till stängt läge får du skruva av cylinderhuvudet och ta det till en verkstad. Det kan nog vara lika bra att ta båda på en gång för översyn om du ska behålla motorn. Ventilerna mår bra av lite kärlek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 033 Postad 19 April , 2011 Jag tycker att Du ska lyfta av toppen för att se varför ventilen har fastnat. I mitt fall (MD-2B) med exakt samma symtom som Du har hade motorn sugit i sig en bit av innehållet i luftfiltret (metallnät) som hade satt sig mellan ventil och ventilsäte. Det gick bra att ta bort biten och slipa ventil och ventilsäte, men det hade inte varit roligt om biten hade ramlat ner i cylindern och farit runt där. Det finns även en anledning att kolla luftfiltren ibland. Tag loss filtren och rengör. Testa sedan genom att skaka, om det rasslar om innehållet dvs. gallren så bör man passa sig. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Herwamannen 0 Postad 21 April , 2011 Ventilen lossade o stänger fint igen. Dock har stötstången blivit sned så det blir byte på den. Antar att det bara är att lyfta upp o i med en ny. Lär få justera ventilspelet efteråt, någon som har tips på detta? Mått mmm.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 21 April , 2011 Ok,bra du hittade felet, Men ett tips till er andra,glöm ej att kolla spelet till Ventillyftaren,om det är för Tajt så ligger den på med Kompförlust,inget bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 21 April , 2011 Är nog många som fått betala STORA pengar hos Marinmeken,för att denne bara justerat spelet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Herwamannen 0 Postad 6 Maj , 2011 Tack för all hjälp!!!! Problemet är löst o hon spinner på fint. En lärdom är att lossa ventilkåporna och säkerställa att alla ventiler går innan årets första startförsök så slipper man köpa nya stötstänger! Tack än en gång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser