Gå till innehåll
tisdag 28 maj 2024
dykaren

Rönnqvist båtbottentvättmedel

Rekommendera Poster

Hej ,

är det någon som vet om man kan använda ovan nämnda tvättmedel på övriga delar av båten , typ hyttsidor , durken osv , har det en negativ effekt på något matreial ?

Det verkar vara ett supertvättmedel för botten , så det borde väl få bort övrig skit på båten också , eller ?

 

Peter T



Senast ändrad av dykaren | 03 april 2011 | 10:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De har ett som heter båttvättmedel (ej båtbotten) som du skall använda, tror det är lite mildare. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ,

ok , är det lika effektivt som bottentvätten , en del verkar vara smått lyriska över det...

Verkar ju vara onödigt om det funkar med bottentvätten , bara en tanke...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rönnqvist skriver att det inte är ett universalmedel och har därför fler olika för olika delar på båten.

Doch finns många andra betydligt billigare medel.

Båtbottentvätt. Nu är Rönnqvist sparsamma med att uppge vad man har byggt medlet på men som vissa gissar så är nog den organiska syran med stor sannolikhet oxalsyra. Men i medlet finns någon form av tvålmedel  (framgår om man lusläser deras texter) vilket gör att medlet är bättre än enbart oxalsyra.

 

Angående Biltemas fälgrengöring.

Denna har man angivit beståndsdelar och är oxalsysa plus ett medel som has CAS

34398-01-1

 

Detta medel finns även i JIF badrumsrenöringsmedel och är förklaringen till varför BIltemas fälgrengöring fungerar bättre än enbart oxalsysra  (jag har provat båda alternativen)

Men med så stora priskillnader som det är mellan Rönnqvist och Biltema hade jag nog testat med BIltemas bottentvätt   (Rönnqvist ca 250 kr/liter Biltema ca 45kr/liter)

 

Så som svar på din fråga. Nej använd inte oxalsysrabaserade tvättmedel mer än på botten eller där det är absolut nödvändigt. Vanlig yellcote blir matt och behöver poleras efteråt.

För durken är det flera som påstår att vanlig JIF med skurborste och vatten fungerar kanon.

 

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag köpte medlet när jag var i Finland. Vet någon om det säljs i Sverige och var? Jag har blandat det med lite vatten och tvättat andra delar en botten med det. Fungerat bra!

H. Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Clas Ohlson, 249:- för en liter. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen ,

Jula tar 149:- per liter för Rönnqvist båtbottentvättmedlet.

Jag har haft en mail kontakt med Mats Sjögren och är väldigt nöjd med dem svar jag fick på alla mina frågor om deras produkter.

Jag har även provat med Jif och svamp på delar av båten och det fungerar mycket bra.

 

Peter T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sommras var jag in på Jula och skulle köpa det men då sa de att det utgått ur deras sortiment.

Tittar man på deras hemsida finns det dock kvar, kostar 249:- / liter.

http://www.jula.se/fritid/batvard-och-farg/ 

Mvh



Senast ändrad av Passo | 12 april 2011 | 21:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok ,

det var vad jag betalade för en vecka sedan på Jula i Haninge , 149:-/ flaskan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen ,

nu har jag provat Rönnqvist båtbottentvättmedel , ni som tvivlar , prova.

Jag har själv varit tveksam till sk supermedel men efter att ha sprayat på igår vid 15,00 var jag tillbaka till båten imorse och sprayade på det sista , vid 10,00 började jag att spola av botten med min högtryck (120 bar) och trodde inte mina ögon , det fungerar precis som utlovat.

Hade en gammal sjöbjörn som smålog igår när jag berättade om medlet , idag smålog han inte...

 

Peter T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju varmare det är i luften, ju bättre fungerar det. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som oxalsyra.

Det är nog det billigaste blekmedlet och verksam substans i de flesta gelcoatrengörare.

Fördelen med att bleka bort missfärgningar är att man spar gelkoat till kommande somrar. Att polera bort missfärgning endast går också men jag misstänker att en del av gelkoaten fastnar i trasan eller polertrissan. Jag kan inte se nån materialfrångång vid blekning med oxalsyra. Ingen vit mjölk på asfalten efter en omgång med oxalsyremedel eller ren oxalsyra.

Ren oxalsyra i ögonen är inte kul. Blanda isåfall i lite tapetklister ellr använd Rönnbers eller International som vi körde nu. I höstas tog jag ren oxalsyra varav några stänk i ögonen och det svider bra. Men vitt blir det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det skall inte vara oxalsyra i detta. Fräter ej på galvade vagnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ,

nix , ingen oxalsyra , bara finskt dundermedel *L* , det är helt suveränt , min båtgranne som är en gammal sjöbjörn stod och kliade sig i huvudet när jag började spola av båten med högtrycken , han frågade säkert tio gånger vad det hette , han fattade inte det där. Han mumlade något och gick när jag spolade av drevet som blev som nytt.

Jag har en typ av brunn bakom eller framför motorn , vilket man vill , den var grön , svart och grå , såg för j---igt ut , nu är den vit , som ny.

Japp , det stämmer , värme och sol så blir det ännu bättre.

 

Peter T

 

 



Senast ändrad av dykaren | 16 april 2011 | 20:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag använder också Rönnqvist och det är helt suveränt. Det finns på Clas Ohlsson under båtvård, man kan beställa via nätet också från dem. Dock är medlet så populärt så att det är inte alltid det finns hemma i butik har jag upptäckt.

Fridens!

Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni som använt Rönnqvist på botten gjort någon sorts förtvätt innan ni sprejat på medlet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har beställt 1 liter från Classe. 

Vad händer med stripes och deklaer, tar dom stryk?

Kan man tvätta drev och dyl med det oxå. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde Rönnqvist för ett par dar sedan. Det enda jag kan säga är att det nästan är magiskt! (Och nej, jag har ingen koppling till företaget.)

En flaska inköptes på Clas Ohlson innan upptagning. Jag hade ingen aning om hur båten skulle se ut under vattenlinjen då detta var första sommaren med vår båt och jag inte visste hur den var bottenbehandlad. Det visade sig att den gamla bottenfärgen fungerat väl så det enda som krävde behandling var akterspegeln (som jag epoxibehandlade i våras), drevet och trimplanen. Dessa var rejält beväxta eftersom ingen bottenfärg fanns på dem.

Först spolades hela båten av med högtryckstvätt för att få bort det värsta och de få tulpaner som satt sig. När allt fått torka ett dygn sprayades akterspegel, drev och trimplan med Rönnqvist och jag tänkte låta saken bero ytterligare ett dygn efter anvisningar på flaskan och det jag läst på nätet.

Jag grejade vidare med båten och efter någon timme gick jag runt hörnan och fick nästan en chock...drevet var nästan helt rent!! surprise I princip all beväxtning hade runnit av av sig själv! Även akterspegeln och trimplanen var mycket rena och jag blev sugen på att börja skrubba lite. Dock hejdade jag mig och lät det vara tills dagen efter. Då räckte det med en mycket lätt borstning med en mjuk borste och sköljning med vanlig vattenslang för att allt skulle se nymålat ut!

Jag önskar att jag tagit före/efter-bilder men det blev inte så. Eventuellt kan jag hitta någon vinkel där man kan se hur akterspegeln såg ut på de bilder som togs när båten lyftes ur vattnet, och efterbild är ju lätt att ta.

Enda negativa jag kan se är att medlet är dyrt. Till akterspegeln, drevet och trimplanen gick hela en-litersflaskan åt. Dock sprayades det på med en riktigt dålig tryckspruta och det var sambon som gjorde det så jag vet inte hur mycket som sprayades vid sidan om/för mycket på samma ställe. Andra kanske kan redovisa hur mycket som går åt normalt sett. Kanske borde man kunna köpa produkten på fem-litersdunk till ett lite lägre pris...

Tulpaner rår inte heller medlet på så det får man lösa på annat sätt.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill även jag berätta hur det gick med min rönnqvist-behandling idag. Trots att det var ganska ruggigt ute, ca 8 grader i luften så har medlet fungerat över mina förväntningar. Först högtryckstvätt för att ta bort den värsta skiten, sedan sprutade jag på rönnqvist med en vanlig spraypump (tagen från en Yes-flaska). Körde en omgång kl 11 på förmiddagen. Väntade ett par timmar och såg redan då att den väldigt smutsiga botten hade blivit av med säkert 30% av smutsen. Sprutade en ny omgång och väntade till morgonen efter (kl 7.30, mindre än ett dygn efter) och då hade kanske 95% av all smuts helt enkelt bara runnit bort! Inklusive smuts som jag inte fått bort från förra säsongen som suttit som sten. Och allt detta med 1 liter medel på en båt som är 6m lång och 2,20m bred. Bästa köp jag gjort! Tveka inte att använda det här. Jag lämnade in min båt förra året till en marinservice och bad dem rengöra botten men de ringde och sa att de hade skrubbat som idioter utan att få bort något. Varför de inte använder Rönnqvist är för mig en gåta. Bara spruta och vänta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harry,

Om du letar riktigt noga så kommer du hitta många trådar med samma ämne. Det är inte bra men dom flesta är postade för länge sedan. Vi försöker att skapa lite ordning och reda från och med nu. Allt enligt devisen, bättre sent än aldrig. 

//Siteadmin

 



Senast ändrad av siteadmin | 12 oktober 2011 | 23:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trivs som fisken i vattnetyes

Här debateras

 

Båtar

Miljö

Lagstiftning

Säkerhet på sjön

 

Perfekt, vad kan bli bättresmiley

Dessutom en del som bidrager till att man inte behöver följa Paradise Hotell eller liknande såpor för at få sig ett skratt.

Gött.

 

Tipps

Ordna sökfunktionen först

Sedan kan man kräva bättre ordning på att skapa nya trådar.

Enkelt?

 

Dessutom lite tipps på vad som förväntas vara motiverat att skapa en ny tråd. Eller ska vi lära oss det via att admin låser trådar efter behag?

 

Har du något vettigt att komma med angående detta Fred?

::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 13 oktober 2011 | 05:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harry,

jag anser att trådar skall hållas till ämnet, i detta fall Rönnqvist båtbottentvättmedel, så tänker jag inte gå in i diskussion i denna tråd med dig om hur det framtida forumet ska se ut. Därför hänvisar jag till min tråd som behandlar detta: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=407646

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...