Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
MarkusG

2-takt eller 4-takt

Rekommendera Poster

Håller på och går i båtköpartankar.

Modell har vi redan bestämt oss för, det blir en Ryds 478 GTI ´ 11 men det är mest motor som vi har fastnat på.

Ursprungsidèn var att ta med en Mercury EFI.50 4-takt, men nu säger svärfar att det är mycket bättre att satsa på en 2-taktare.

Går tystare, mer ekonomisk, miljövänligare osv enligt honom.

Kan inte påstå att jag är direkt kunnig på motorer, det jag vill ha är ett driftsäkert, ekonomiskt alternativ 

 

Vad ska man satsa på 2 eller 4-takt?? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Din svärfar har möjligtvis inte tagit fel på 2 och 4-taktare?smiley Det finns ju moderna 2-taktare men ett fåtal och dom börjar bli efter nyaste 4-taktarna igen. I tester så är moderna 2-taktare tysta, inte alls som förr i tiden MEN dom brukar inte vinna några tester trots det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din svärfar har helt rätt. De nya direktinsprutade 2-taktarna från Mercury, Evinrude och Johnsson erbjuder 2-taktsprestanda med ovanstående påståenden. De är servicevänliga för gemene man och du slipper kamrem och ventiljustering som en verkstad måste göra åt dig som är både bökigt och dyrt. Jag hade inte tackat nej till en Evinrude e-tec. smiley

De äldre 2-taktarna hade förgasare och det blir ett visst bränslesvinn med denna teknik då bränsle smiter ut i avgasmynningen då kolven inte täcker för detta hål under hela kolvens rörelsemönster när bränsle sprutas in i cylindern. Därför blev de också lite rökiga. Dagens 2-och 4-taktare är därför alla miljöklassade, annars hade de inte fått säljas. Däremot  finns de 4-taktare med förgasare men dessa styr insprutningen med hjälp av ventiler istället.



Senast ändrad av Rolle85 | 01 april 2011 | 12:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kamremsbyte och ventiljustering är knappast något som görs speciellt ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska du hålla på med vattensporter så du behöver det där lilla extra accet, tar du 2-takt.

För allt annat så tar du fyr-takt. Service-priser är en parantes i förhållande vad en ny motor kostar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett norskt test av marknadens 60 hästare. Eftersom det har ivrats för tvåtaktare tidigare i tråden blir det lite intressant att tvåtaktarna i denna klass vare sej har högst toppfart eller snabbast acceleration, tystast. lättast eller snålast är de inte heller o åtminstone i Norge är Evinrudes E-TEC en riktig dyring.. Alltså ganska svårt att hitta nåt argument för en tvåtaktare i denna effektklass överhuvudtaget förutom det något mindre servicebehovet..

http://www.klikk.no/motor/baat/article316128.ece 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...