Berra2 0 Postad 14 Mars , 2011 Har en ca: 40 l toatank under toan. Den töms än så länge med pump ut i havet. Ska bygga om anslutningen så att det blir möjligt att tömma den med sugpump, så som det ska bli lag att göra. Funderar då på att samtidigt utöka volymen. Men, det går inte att göra större tank där den gamla är, så den vill jag behålla, men ovanför toan, bakom väggen finns plats för en ungefär lika stor. Hur kopplar jag detta bäst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Mars , 2011 En intresant tanke! Behöver du större tank än 40 liter? Pumpa upp skiten från toan i den vägghängda tanken med inloppet i överkant. Knyt ihop utloppslangarna med ett T- rör sätt ytterligare ett T-rör där det ena går till sugtömningen och det andra till en pump som du kan pumpa ut skiten i havet med. Du måste nog ha luftare från bägge tankarna. Från den nedre tanke måste nog luftaren gå rakt upp till överkanten på den övre tanken, så du inte får en skitpropp när du skall tömma.. Inloppet i den nedre tanken får du plugga eller så är det kanske den du skall dra upp högt som luftare. Jag har egentligen ingen aning - det var bara en tanke. tommy Senast ändrad av toaen | 14 mars 2011 | 22:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 15 Mars , 2011 jag vet inte om jag behöver dubbelt så stor tank. tillståndet har ju inte inträffat än. men många på olika forum antyder att man behöver större tank när man slutar tömma i vattnet och går över till sugtömning. det kan vara långt till tömningsstationen, speciellt om man ligger mycket i naturhamnar som vi ofta gör. vår tank har också en gång då vi blev inblåsta i en hamn blivit så full att innehållet strömmade ut genom luftningshålet och rann ner efter skrovet, inte så fräscht och då tänkte jag alltså att det borde gå att använda den befintliga och fungerande men möjligen litet för lilla tanken i ett tvåtankssystem. någon som har prövat eller har fler tankar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Mars , 2011 Med tanke på det du skriver skulle man ju också kunna tänka sig att man hade en särskild pump som man pumpade upp innehållet i den nedre tanken till den övre om den nedre blev full och man inte hade några möjlighet att töma. Alltså som ren reserv. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser