Gå till innehåll
söndag 21 juni 2026
boumst

Problem med roderbeslag och tumen...

Rekommendera Poster

Hej fidraseglare!

Är det någon mer än jag som har haft problem med det nedre roderbeslaget som sitter skruvat i bakkant på kölen? Mässingsbultarna som håller fast det har korroderat sönder i gängorna. Bultarna är försänkta och har tumgängor (3/8) vilket inte är lätt att  få tag på i det metriska Sverige (tro mig, jag har försökt). Nu till min egentliga fråga:

Är det någon av er som vet hur bultarna fäster inne i kölen? Om det är muttrar så kan det bli svårt att borra upp dem och gänga om (till M12) utan att de går sönder/lossnar,  men om det är ett större metallstycke skulle det kunna vara en lösning. På min fidra är det svårt att se så långt bak i kölfacket och det känns inte heller realistiskt att komma åt att fästa nya muttrar från insidan. Är tacksam för alla synpunkter på problemet.

Mvh Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu nær båten ær på land kapa upp plasten slipa rent ta bort gamla delen .plasta fast en ny platta med gøngade hål eller med svetsade muttrar på plasta igen hålet  behandla med vad du hadde førut,mvh gbgaren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en gamal L32;a på Svinninge marina, Åkerserga.

På bl.a den gamla Albin AD2 var det en del skruvar av udda dimetioner.

Stockholms skruvcentral som har sin butik i Åkersberga hade alltid passande skruvar hemma.

Kan va värt ett försök.

http://www.skruvcentralen.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...