Alpha1 0 Postad 3 Mars , 2011 Nu är det så förnämligt att jag skall ta hem min nyköpta båt på 58 fot från vaxholm till Umeå i slutet av Maj men jag undrar Är Väddökanal ett bra alternativ,tjänar jag tid? Den har ett djupgående på 170 cm men vill nog ha minst 2.5 som minsta djup.Sen finns det någon som har tips om den rutten längs Norrlandskusten,vad tänka på o var skall jag undvika att åka.Vill gärna hålla mig nära kusten då båten är en aning okänd för mig i uppträdande o stabilitet. Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 3 Mars , 2011 Trevligt med stålbåt, ser klassiskt ut på något sätt... Lite tips så från mig - som INTE gjort färden uppåt med denna typ av båt utan mycket mindre? - Djupet i Väddö kanal är diskuterat i denna tråd ( sök på djup i väddö kanal ) - Men personligen tycker jag det är lite trångt här och var i kanalen så med din längd och lite ovana att manövrera så skulle jag själv inte ta den vägen annat än om vädret är mycket dåligt... - din typ av båt, skepp kanske vi ska säga i fortsättningen, klarar väl ganska långa distanser om du har avbytare - ordentligt med mat och filmer till TV så kör ni väl några dygn i värsta fall? - Väddö kanal är inte SÅ lång så planera mer noggrant att stanna efter kusten mer norrut... Sundsvall? - Det finns fina kajer i de nedlagda sågverken, med ditt ringa djupgående så får du många alternativ. Och så finns helt tokiga stålisar på den här siten, de har ibland kreativa förslag vid renoveringar! www.maringarderoben.se/forum/index.php Lycka till och skriv gärna om färden, det är en fin sträcka att gå även med mindre båtar. Senast ändrad av Funkis | 03 mars 2011 | 07:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alpha1 0 Postad 4 Mars , 2011 Tack för tipset ,Maringarderoben var ett rent eldorado för en sådan som mig. Sen vad gäller Väddö så kan du nog ha rätt där,ser en aning smal ut vissa partier o vad jag kunde se av tråden du rekomenderade så verkar de vara en god ide att ta utsidan istället, Sen glömde jag ju alla dessa sågverkskajer som finns tack för påminnelsen . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Mars , 2011 Nu är väl Väddö kanal inte den värsta biten. Kommer du väl in i kanalen lär du ju inte komma ut ur den i varje fall. Det är nog manövermässigt värre från Grislehamn till Öregrund. En mycket fin skärgård med ett par alterativa slingrande leder. För en så pass stor båt behöver du ha en skeppare ombord - om du inte har den kompetensen själv. Det är ju inte säkert att man har vana att hantera stora båtar bara för att man har papper. En besättning på 3 - 4 man skulle jag nog vilja ha. Sträckan är ju ca 350 distansminuter och går man nonstopp bör det ju gå på under tre dygn. Jag håller med Funkis i det mesta han skriver - men varför man behöver filmer till TV kan jag inte förstå. Med en liten besättning tror jag att man har fullt upp ändå. Styra, navigera, äta, sova och bara njuta av resan. Var i Vaxholm idag, men jag såg inte din båt, tyvärr. Men den ligger väl nånstas i omgivningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 Mars , 2011 En sak som jag tänkte skriva i mitt förra inlägg, men glömde. Medlemskap i sjöräddningssälskapet bör alla som vistas på sjön ha. Normalt så ingår i medlemsavgiften hjälp vid tex motorkrångel, med bogsering till närmaste hamn eller annan åtgärd. www.sjoraddning.se/medlem/ Hur det är med en så pass stor båt vet jag inte, men om man tolkar texten på sidan jag länkade till så borde även din båt ingå om du är medlem. Sen finns ju sjöassistans också som ett alternativ www.sjoassistans.se/ eller kanske både och. Jungfruturen kan ju ofta innebära ett och annat problem. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alpha1 0 Postad 5 Mars , 2011 Ja ju mer jag studerar sjökortet över kanalen o Grisslehamn samt norrut så tror jag du har alldeles rätt nu nu har jag iofs skepparen men det va 25 år sedan jag körde försvarets 200 båtar,dom är iofs 21 meter men var ruskigt lättmanövrerade. Men kan man inte båten o hur den reagerar vid roderutslag o hur den tar vinden så ska man nog ha lite manöverutrymme den första tiden . Men de här med tv så är det bara att inse att all tid går åt att navigera,vi kommer att vara 4 pers ombord så nog ska vi hålla oss sysselsatta fastän det finns tv och stereo installerad redan. Förstår att du inte såg den för att den står fortfarande fast i Vättern o kanalen öppnar inte förrän 2 Maj men då bär det av till Vaxholm först sen en vecka senare bär det av till Umeå Var in på sidan du rekomenderade för sjöräddningssällskapet o det verkar helt perfekt så jag har faktiskt gått med idag Tack för dina råd Tommy allt är hjärtligt välkommet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 Mars , 2011 Ligger den i Vättern. Då får du bra träning i kanalen och vidare genom skärgården upp till Vaxholm. Blev lite inblandad i en gammal fiskebåt, kanske något större än din båt. Åtminstone både bredare och mer djupgående. En kille från Stockholm köpte båten hemma i Kungshamn. Det var nåt elektriskt som måste fixas innan avresan, och sen gick det som det gick. Jag och en kompis lovade att tillsammans med den tidigare ägaren följa med till Vänersborg, via Göteborg och Trollhätte kanal. I Vänersborg skulle en skeppare på en fraktskuta ifrån Kållandsö (i Vänern) följa med över Vänern och genom Göta kanal. När skutskepparen kom, talade han om hatt han hade blivit sjukskriven av någon anledning. Han skulle följa med över Vänern till Sjötorp, men sen ville han inte följa med längre pga sjukskrivningen. Lasse, som den ny ägare hette, blev alldeles förtvivlad, men fick ett tröstens ord av den gamle skutskepparen. Kommer du bara in i kanalen, så kan jag lova dig att du kommer att hålla dig kvar i den ända till Mem När jag talade med Lasse efteråt, var han mycket nöjd för att hade fått möjlighet att ta helt eget ansvar. På resan genom Göta kanal lärde han sig manövrera båten. Nu får du ju bara halva sträckan av kanalen att träna på, men å andra sidan har du ju en bit kvar när du passerar t Vaxholm. Du får väl passa på i Vättern att testa hur hon uppför sig och du kan väl tekniken att backa eller köra fram på ett spring, när du skall gå från kajen. Segalde i mitten på 1990-talet runt större delen av de östra delarna av Danmark. Gick en dag från Dragör och till Rödvig. Jag hade sett en del seglande Tjalkar. Nästa dag tog jag en promenad till Kyrkan vid Höjerup. Den ligger ju alldeles ute vid branten och vad jag förstod hade man tagit ut kalksten på utsida kyrkan. Det gick an att klättra ända ner till vattnet. axelnelson.com/stevns/hojerup.htm Från Rödvig till Höjerup var det styvt en halvmil och utflykten tog hela dagen. När jag kom tillbaka till Rödvig på kvällen, var hela hamnen fylld med Tjalkar. Jag hade hamnat mitt uppe i en träff. Det var en imponerande syn med alla dessa något udda båtar i alla storlekar, material och åldrar. När du fått genomfört de planer du har just nu och bott in dig, får du rigga den och sätta på läbord och ge dig ut och segla. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser