Gå till innehåll
onsdag 08 juli 2026
jojosurf

Utrustning, Brytblock, vinschavlastare, block osv.

Rekommendera Poster

Hej, 

Jag skulle behöva lite hjälp här. 

Jag håller på att renovera IW26 (Lill-scampi som är på 26 fot. Tänkte göra så att man kan göra nästan allt från sitbrunnen, alltså ha linor ända fram till sittbrunnen. 

Det jag tänker skaffa är:

- Vinschavlastare

- Brytblock

- 2 st Vinchar (liten)

- Enkel eller dubbelblock. 

Jag vet inte vilken vinschavlastare rekommenderas, enkel eller dubbel eller trippel? samma sak när det gäller brytblock. 

Det jag tänkte styra från sittbrunnen är:

- Storsegel

- Focksegel

- Spinnaker

- Rev

- Kick. 

Är det något mer som rekommenderas? eller kanske som inte behövs ända fram till sitbrunnen. 

det kan vara krångligt med för mycket linor fram till sittbrunnen också. hur har ni gjort själv, tänk på att det bara är 26 fotare. jag vill kunna segla ensam i den också. 

Tacksam för hjälp. 

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket fin båt som är lite av en doldis, seglar mycket bättre än vad man tror ( om du har bra segel... )

Jag antar också att du redan kollat brickorna som ligger under kölbultarna, jag har kikat på några 26:or under årens lopp och nästan alla har haft rostiga brickor... fel vid originalleveransen?

Jag har gjort den här neddragningen av allt på två mindre båtar, då får du mina tips:

Du ska ha selftailing winchar om du ska segla ensam, omöjligt att ta i ordentligt annars. Alternativet är riktigt bamsiga winchar men då blir trimwincharna många storlekar större än skotwinchen vilket innebär att många kommentar får man - har testat det. Minst en 40 winch är ganska lagom då.... eller ev 42...  de som inte är ST är ganska billiga begagnade för alla ska ha ST...

Av det du drar ner är det viktigaste väl rev tror jag. Du har entampsrev som funkar? Jag blev tvungen att dra två tampar faktiskt... så kolla funktion noga. Har du två revpositioner? Ojdå...

Spinnacker är kul. Men om du är lite tokig ( liksom jag... ) och tänker segla med spinnaker ensam så behöver du upp och nedhal till bommen. Det är två tampar till då... Eller ska du ha gennacker?
Jag tycker en bra gennacker dubblerar som en lättvindsgenua på öppen bog.

Cunningham är bra på lösfotade segel tycker jag. Vet inte om du har sådant? En tamp till...

Så till slut hade jag 5 avlastare på varje sida... och hade behövt en till. Om du vill klara dig med en trippel så tycker jag du kan utesluta fockfall - givet att du har eller tänker skaffa rulle då. Spinnbom upp och ner kan man dra när det är aktuellt så man måste inte ha dessa kopplade hela tiden...

Sist men inte minst så blir det mycket tamp. Jag skaffade stora påsar som jag kunde fästa antingen i sittbrunn under winchen eller - som jag senare gjorde - i nedgången ner i ruffen. Då slipper man all tamp på durken...

Senast ändrad av Funkis | 22 februari 2011 | 09:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller på att fundera som mest på hur det ska bli på vegan till våren

kommer att endast dra ner 4st tampar med avlastare på babord sida. till en Winch  fall för stor. 2st för första rev fram bak , uthal stor   detta får räcka första året  sen kan man fundera på om det ska till fler på andra sidan.        Styrbord  som kick och dirk utan winch    jag har rulle fram så behöver ej tänka på det   ( appråpå storlek på Winch behövs väl ej en så stor ) andersen 16 har jag   det blir enkelblock  detta för att tampar ligger å bryter åt olicka håll på mast   innan brytblock

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trevligt läsa att du tycker det är en mycket fin båt. 

Tack för alla dina fina tips! behöver lite ytterligare hjälp här. 

1) Kölbultarna: Den är täckt med epoxy över så man ser inte bultarna. hoppas bara att tidigare ägaren täckte över den då de inte var rostade. men Besiktningsmannen har testat om kölen sitter fast genom att låta en kranlyft ställa båtenskölen på gräsmattan för att se om kölen satt fast och det gjorde det. Jag hade tänkt slipa bort epoxy för att se så att bultarna är okej vid en senare tillfället. 

2) Selftailing Winschar: Jag har skaffat ett par Lewmar 30ST som jag ska på sittbrunnens kant sidorna till fock, genua osv.  Gick inte skaffa större för att formen där på kanten där winchar ska vara passar bara till max 140 mm (Bas) så Lewmar 30ST passar bra. (Hittade på blocket). det fungerar väl eller hur? Där jag hade tänkt winsch stå på rufftaket har väldigt lite area och så ska avlastare finnas där också. 

3) Winschar på rufftaket på sidorna: till för att hissa upp Storsegel, fock,  annat. Jag tänker skaffa 2 par Lewmar nummer 8 (1-växlad, artnr 12010 hos E Brygga, bas: 108) - duger det? det säger de på Brygga i alla fall.  Varför har du så stora winchar på rufftaket?

4) Rev: Har inget rev på seglet just nu men ska skaffa en segel med rev. Vad ska jag tänka på när jag skaffar en ny segel eller sy om en beg segel?

5) Spinnacker vs Gennacker: vilken av dom rekommenderas? Jag själv har redan en Spinnacker och så en bom till det. 

6) Cunningham: Bra på lösfotande segel? vad betyder lösfotande i seglings världen?

7) Antal avlastare: Från början tänkte jag att det skulle räcka med dubbel på sidorna (totalt 4 st) men ser ut får skaffa en trippel på sidorna. kanske inte fixar allt nu i våren men alltid bra ha ett par extra tamphål (kan man uttrycka så? :-)  ) ifall. 

8) Rullfock: Ska skaffa mig en. 

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, kölbultarna är det epoxy över? Då skulle jag överväga att försöka spåra upp förra ägaren som gjort det och fråga helt enkelt hur bultar och brickor såg ut?

Mycket lättare än att slipa bort och göra om... enligt teorin if it works - dont fix it

Peter Norlin ritade nämligen just IW med en väldigt ovanlig infästning av kölen. Kölbulten går inte ner i kölen utan i en fläns, från kölen,  som går upp en bit på varje sida av skrovet. Som jag ser det är det fina fördelar med en sådan konstruktion då du får en fin anliggningsyta mot skrovet. Jag har heller inte hört talas om någon IW som haft problem med kölen, svaj eller något överhuvudtaget. Sedan har jag faktiskt lite svårt att förstå metoden ni hade att kolla om den svajar ... men de kanske inte var medvetna om kölkonstruktionen?

ST i 30 storlek räcker säkert, en lill-Scampi har små segel. Att jag ville ha stora winchar på rufftak är bara att det är oerhört tungt att dra upp fall lite till eller dra ut segel på bommen lite till osv

Och har du inte ST så måste man ha en stor diameter för att orka hålla mot med en hand...

Är du van med spinnackersegling så kör du på det, självklart. Men med en gennacker så slipper du bommen - som en spinnacker måste ha normalt. Lite lättare att hantera ensam alltså.

Överhuvud taget så får du bra råd av en segelmakare, som du trivs med, om segel, omsyning, rev osv osv. Även en spinnacker kan sys om till gennacker ibland. Och rullfock är otroligt bekvämt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1) Kölbultarna: Vet inget om kölinfästningen, men man brukar ju säga att om nåt fungerar så rör det inte. Funkis råd tyckte jag var bra.

3) Winschar på rufftaket på sidorna: Jag hade Andersen vinschar på min havsfidra. De var underdragna och jag har för mig att storleken hette 10, men jag är inte säker. Vinchen syns på bifogad bild. På båten jag hade efter havsfidran hade jag vinchar i ungefär samma storlek, men med vanliga winchhantag dvs hantaget sattes fast i toppen på winchen. Detta tyckte jag inte alls om. Tycker det är mycket besvärligare när man skall hantera det snabbt. Egentligen ännu värre med skotwincharna. Underdragna wichar är brayes

4) Rev: Att kunna reva storseglet är ju bland det viktigaste. Har prova både rullrev och bindrev. Rullrev är ju helt kass. Nej bindrev skall det va, även om jag nästan aldrig binder in överskottet på segelduken. Vill ha allt neddraget till sittbrunnen, så jag slipper springa upp på däck i tid och otid. Börjar bli äldre och inte fullt så rörlig

5) Spinnacker vs Gennacker: Själv hade jag aldrig seglat med spinnaker. Försökte visserligen en gång 2004 mellan Hornslandet och Storljungfrun. Vinden mojade och jag riggade till spinakern som fanns i båten. Innan jag var klar hade det blekat ur helt. Fick spinnakern till att fylla två gånger, sen hängde den bara rakt ner. Efter en timme slog jag under gjutjärnsgenuan. wink

Under en 24-timmarssegling för några år sen, var det ganska dåligt med vind. Vi hissade spinnakern och seglade till Måseskär, där vinden vred sig. Vi gick till Mastrand via Hätteberget där hissade vi spinakern och seglade tillbaka till Måseskär. Vinden vred sig ånyo när vi seglade mot Hållö. Efter att ha rundat Hållö hade vi plattläns mot målet i Lysekil. Vinden blekad dock ut totalt. Och med den farten vi gjorde, skulle vi inte komma till målet det dygnet. Min besättning ville ge upp och gå hem. Jag var dock envis och fick dem att sätta spinnakern. Sen gick de och la sig. Farten ökade efterhand och 15 minuter före vår seglingstid gick ut skar vi målinjen i Lysekil. Vi hade under dygnet seglat söderut, västerut och österut med spinnaker. Jag blev riktigt tänd på spinnakersegling.

Till min nuvarande båt fanns det med en lättvindsgenua i spinnakerduk med pistolhakar. Jag har använt den flygande som genaker. Ma kan gå väldigt högt i vind med den, även om man hissar den flygande. Det har varit det förseglet vi annvänt mest under våra 24-timmarseglingar. Nu har jag byggt om en gammal CU-rulle till hissbar genakerulle och sytt om seglet en aning - bl.a ökat ytan med 10 m2. Har inte provat det mer än vid bryggan ännu, men med rullen kommer jag att kunna använda genakern är jag seglar själv.

Skulle jag behöva välja mellan Spinnaker och Gennaker så är det Gennaker för min del. Nu har jag faktiskt bägge men tror inte att jag kommer att använda spinnakern i första taget.

6) Cunningham: Bra på lösfotande segel? vad betyder lösfotande i seglings världen?

För mig betyder lösfotat att seglet bara sitter fats i halshornet (vid masten) och i skothornet utan att va idraget i nån likränna i bommen.

Cunningham sv.wikipedia.org/wiki/Cunningham

7) Antal avlastare: Läste i nått sammahang om någon som påstod att han hade 25 linor dragna till sittbrunnen. Tyckte det hördes förfärligt många tills jag själv räknade efter. Kom fram till att jag själv hade 22 inklusive allt. Då är jag definitivt ingen kappseglare. Har ibland tre dörjer ute och räknar man med dem blir det ju faktiskt 25 linor. wink

När det gäller avlastare, så satte jag på min havsfidra 5 avlastare på varje sida. Totalt 10. det var så många det fick plats och jag var tom tvungen att sätta dem i två nivåer. Av de 10 avlastarna utnyttjade jag 9

Storfall

Dirk

Bomuthal (Storseglet)

Bomnedhal (bomnocken vid masten)

Kicktalja.

4 st revlinor (2 st linor för varje rev en vid mastliket och en vid akterliket)

Nån lina för Cummingham monterade jag aldrig fast det fanns plats för en dylik.

På min nästa båt var det få avlastare monterade och dessutom aldeles för klena. Hade köpt nya avlastare för att kompletera, men fick aldrig monterat dessa innan jag bytte båt  av en helt annan orsak.

Montera så många du får plats ned. Snålheten bedrar ofta visheten.

8) Rullfock: Ska skaffa mig  en Absolut. De två senaste rullarna har jag köpt på Hjermans julrea. Plastimorullar. Har haft Hood, Furlex CU-rulle och Plastimo. För min del har funktionen i förhållade till priset varit det som avgjort till Plastimos fördel. Viktigt är doch att man ser till att fallet får rätt vinkel mot förstaget. Fixas med en falledare. Annars kan man dra av förstaget när fallet snor sig runt förstaget. Det har hänt mig pga ett förbiseede. 

tommy

Senast ändrad av toaen | 26 februari 2011 | 13:55

post-945-1394236630,5442_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkis & Toaen.. 

Tusen tack!

Nu är det bara att göra klart köplistan till båtmässan som är mellan 5-13 mars. Syns där!

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då får du komma den 7. Ev är jag där också den 8. Gillar inte att trängas med en massa folk. Brukar säga att jag är lite folkskyggsurprisePassar nog egentligen bättre på en öde ö än i en storstad.

Jag skall inte köpa så mycket. Ev en ny Japansåg och kanske blad till de gamla.

Såg nån reklam för en tätningsmassa som skulle hade enorma fästegenskaper tom under vatten. Finns det på mässan, så köper jag nog ett par burkar. En för att testa och en för att ha för alla eventualliteter. Inte så mycket dyrare än en träpluggsats och om det funkar så passar den ju överallt.

Tänkte också kolla om det finns nå information om Ipad som alterativ till dator för navigering.

En brasklapp; varje nedlaggd krona på en båt är i princip en bortkastad krona om man ser det ekonomiskt. Tur att jag är inne på min absolut sista - eller!? (det har jag sagt om de tre föregående också - under de 20 senaste åren) Men man får sätta upp det på nöjeskontot - nåt roligt måste man ju ha.

tommy

post-945-1394236630,6395_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...