Gå till innehåll
onsdag 17 juni 2026
giotas

Autohelm 6000, prata NMEA183??

Rekommendera Poster

Hej.. efter 7 dagar med en temp runt -30 så känner jag nu ett akut behov av att drömma mig bort i lite nya båtprojekt...

Har en fundering, i min nya båt sitter det en autohelm 6000 autopilot en rätt ålderstigen pryl som dock fungerar... enl instruktionsboken kan den prata NMEA183. Till frågan... Om nu piloten kan prata med min garmin plotter (4010) vadkan jag få ut av det? skulle det gå att få piloten att följa en rutt? eller är det så att dom inte pratar samma språk trots NMEA183?

någon som vet?

Tack på förhand!

Mvh/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver kört min4000 med en Garmin 128a.

Inga problem med att få den att följa en rutt eller gå till en brytpunkt.

NMEA 183 är industristandard så det var inga problem. Kör idag bla. 2 PC mot autopiloten. http://lasselundell.se/page2.html 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja men va tusan, då borde det ju fungera!  måste bara lista ut hur det skall kopplas!

Hmm det blir en djupdykning ner i båten idag o se om jag kan klura ut hur det skall kopplas!

tack för infon!

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jaha ja, det blev kanske inte så enkelt. ladda hem en instruktionsbok, tydligen måste man ha ett radio navigation interface för att kunna koppla ihop, om det sitter en sån i min installation så är den i så fall väldigt gymd då jag synat varje skrymsle...suck

Undra om det går att köpa nya ännu?!  ja ja får kolla det på måndag!

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...