Gå till innehåll
tisdag 30 september 2025
Kentha

Primer

Rekommendera Poster

Hej jag är ny på det här med båtar så ni får ursäkta en dum fråga

Ovanför min botten färg så har jag en vitmålad bred stripes är det primer,den börjar bli gul till färgen och lite gropig ..vilken färg ska jag använda mig av ,,,

Tackar på förhand/ Kentha

post-11562-1394236608,6181_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Kul att du skaffat båt. Välkommen till båtvärden. Primer är en slags täckfärg man har på kölen så att inte rost och annat uppstår. Det du har ovanför botten är oftast en målat, ibland tejpad rand som är vatten linjen. Ovanför den kommer bordlägningen som oftast är vit och ligger nära vattnet och blir lätt skitig av vattnet. Den ser gul ut. För att få bort det så använd Gelcote (osäker på stavningen). Hacken kan vara skador på skrovet av tex ankaret. Man kan spackla igen det. Gå till en båttillbehörs butik så kan dom hjälpa dig. Lycka till!

/Ulrika

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men om jag vill måla om den vilken färg ska jag använda (märke sort) ??.Märkena är små runda kan vara efter snäckorna .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vattenlinjen på min båt är vanlig topplack ,international

eller snobbranden som den också kallas ibland. jag har en träbåt och använder vit topplack men man kan välja vilken kulör som helst

om jag hade en plastbåt  finns det mycket bra tejper man kan använda. personligen hade jag valt tejp då den inte behöver slipas ner om man vill byta kulör eller byta randen helt.

viktigast är förarbete, alltså rent och fettfritt för att den skall fästa ordentligt.

Gelcoate kallas det yttersta lagret på plasten, alltså det lager som förseglar glasfibern(rätta mig om jag har fel)

gelcoatfiller används för att reparera hack och repor eller skador i plasten och det kan vara svårt att hitta rätt nyans till en äldre båt om man vill ha samma färg som innan.

om randen är målad och har skador antar jag att den behöver slipas ner och målas om men risken är väl att man slipar ovanför så att du får ett repigt eller matt skrov.

jag hade kontaktat nån marinfirma eller så hade jag väntat på rätt svar härifrån forumen.

lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...