Gå till innehåll
söndag 11 maj 2025
AndreasAn

Installation av mätinstrument för MD5

Rekommendera Poster

Hej!

Hade lite strul med larmande summer för kylvattentemp förra säsongen så för att göra sommarens båtturer mer njutbara tänkte jag installera olje- och kylvattentempmätare i min Sunwind 26:a med MD5A motor. Tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet av detta för just MD5..

Antar att jag behöver nya givare för temp och oljetryck som har anslutningar för mätare och sedan så klart själva mätinstrumenten. Efter att ha kollat runt lite inser man att Biltemas marina mätinstrument är klart billigast men frågan är ju så klart hur länge dessa håller. Lönar det sig att kosta på sig instrument ifrån tex Wema? Volvo orginal känns uteslutet eftersom dom tar ut nästan bisarra priser..

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv temp- & oljetrycksmätare monterade i sittbrunnens akterkant (i en därtill avsedd skrovforms-fördjupning) i sitthöjd, och tycker placeringen är rätt kass. Inte sitter man väl och tittar ner där förrän motorn börjar uppföra sig skumt, och då går ju halva meningen med varnings-instrumenten bort. Min oljetrycks-givare har dessbättre även uttag för ljudlarm så vid låg oljenivå varnas jag effektivt, dvs det piper till kortvarigt i nån svallvåg.

Har funderat på att fixa nåt ljudlarm även till tempen. Kanske är instrument med - icke falsklarmande - ljudlarm lämpligast även i ditt fall?

Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En trådlös stektermometer är bra att ha ombord. Den kan t.ex sitta på avgaskröken eller vid motorblocket. Man sätter den bara intill. På MD11:an lägger jag känselkroppen mellan cylindrarna. MD11 har två separata cylindrar med några mm mellanrum.

Har man instrumentet vid vind, ekolodet mm så har man bra koll. Cylindertempen kan vara bra att ha koll på vid olika belastningar (fart) så ser man om något är på väg att hända. Brukar temperaturen ligga på 90 grader vid ett visst varvtal eller fart och det plötsligt går upp till 100 kan man ana ugglor i mossen. Skit i kylintaget eller liknande. Temperaturlarmet kan sättas på önskad temperatur. Vi har märkt att motorblocket blir c:a 20 grader varmare än kylvattnet så den sitter på c:a 105 grader för att klara högre belastning. Motorn blir ungefär 10 grader varmare vid hög belastning än vid sakta fart.

Den kan även nyttjas i ugnen förstås. Då har rorsman bra koll på när steken är klar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett ganska bra ställe att placera instrumenten i ett skott tillsammans med logg/djupmätare där jag hela tiden ser dem under gång. Men jag misstänker att det bara är givaren till tempen som behöver bytas egentligen, hade samma problem med oljetrycket tidigare och det försvann när jag bytt ut givaren.

Problemet är att summertonen för tempen inte alltid verkar fungera, vid något tillfälle råkade jag se att lampan hade tänt sig utan att summern löst ut. Bäst vore kanske att fixa själva panelen så att summrarna fungerar som de skall. Det är ju mest det att man inte känner sig riktigt trygg med att de verkligen fungerar och vill kunna se när något är på gång att hända innan det sker.

Tipset med ungstermometern var verkligen ingen dum idé, tack för det tipset!

Någon som har någon uppfattning kring Biltema jämfört med dyrare instrument?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan lugnt köpa Biltemas båtinstrument eftersom de kommer ifrån Wema  även ifall de är från en utgående modell. Det fanns en lång tråd om det tidigare.

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...