Gå till innehåll
torsdag 25 juni 2026
Minona

Lacka invändigt

Rekommendera Poster

Hej! Har ett litet problem som jag skulle vilja ha era synpunkter på. Utvändigt är nu Minona, min Solö Aqua Cabin, lackad med Rylard VG 62 fast, men vilken sorts lack använder ni i sittbrunnen och nere i ruffen och på all inredning? Den som finns nu är väldigt matt och skiljer sig ganska mycket från den utvändiga. Varför inte samma högblanka som utvändigt? Tacksam för synpunkter från er som har erfarenhet av träbåtar. Just nu, med plusgrader i Skåne, kliar det i fingrarna att få sätta igång med underhållet, eller hur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte vilja ha högblank lack på inredningen. Håller precis på att bygga lite stuvfack i förpiken på min motorseglare.

Lackade teakplyfaskivorna med 6 lager 2-komponentlack. Kom just upp från källaren efter att ha mattat ner dem med ett fin papper och grovsågat till dem.

När jag gjort klar luckorna och monterat dem i båten tänkte jag lacka över med en halvmatt 1-komponentslack.

tommy

post-945-1394236595,3162_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Grattis till en fin båt, till att börja med.

Jag har tidigare använt Schooner, vilket har varit en höjdare. Tänker i år testa Epifanes, så får vi se. Finns det något skäl till att du inte vill använda Rylarden även i brunnen?

Vad gäller lacken i ruffen så brukar man ha matt lack, men det är absolut inte fel att ha högblank lack. Det är en smakfråga. En snygg matt yta får du genom att lacka blank lack, och sista lagret eller två så lägger du på matt.

Däremot så finns ett tredje alternativ och det är att inte ha lack alls i ruffen, vilket sägs vara det bästa för träet. Det beror på att träet tillåts andas om den inte är lackad på båda sidorna (utvändigt och invändigt). Du låser inte in fukt som kommer utifrån på samma sätt då.

Nu fick du ännu fler saker att tänka på!

Vänlig hälsning,

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...