Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Figo

Boatfinders

Rekommendera Poster

Hej, har kollat ett flertal anonnser på import av amerkianska båtar via BoatfindersUSA. Har ni några erfarenheter av att handla via dom? Känns ju lite osäkert att köpa en båt som man inte provat men å andra sidan är ju priset betydligt lägre. Vad har man för trygghet i köpet om båten inte uppfyller det som utlovas?

//LG



Senast ändrad av Figo | 13 januari 2011 | 14:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har själv handlat via dom det gick bra . Ring och prata med Brunee Kring på BTK exports. Han är svensk . Jag bad Brunee besiktiga båten. Han fick bli mina ögon och öron  innan båt köpet godkändes i USA . Han hjälpte mig också med pappers arbetet för tullningen och momsen  i Svergie .

Men stirra dig inte blind på båt priset bara .Det kostar en del att få hem båten tull och moms 27,7 % på hela total summan .

Mvh Torgny



Senast ändrad av Torgny-3055 | 13 januari 2011 | 16:28

post-10014008-1394236592,6017_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I deras anonnser på blocket så står det Priset är tullad och klar i Göteborg. det tolkar jag som att alla avgifter och papper är fixade, dvs som att köpa från en ÅF i Sverige. Eller har jag fel?

Det finns ju ettt flertal importörer av amerikanska båtar, Vilken är att rekomendera?

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Köpte en Sea Ray 260 -04 Sundancer via CG Marine förra året.

Kan varm rekomendera dessa killar, (Svenskar).  MKT Proffsiga och seriösa. Tar hand om allt från besiktning till CE-Märkning, transport, osv. De har många refrenser.

Det finns många oseriösa förmedlare från USA, så kolla refrenser innan du köper!!

Det billigaste är nästan alltid skit!!!

MVH

Jerker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har inte kollat deras annonser på blocket. Tog kontakt med dom direkt i USA.

Ja hittade min båt själv där efter tog jag konakt med Brunee. Och när det visade att han är svensk blev det mycke enklare med allt .språk osv .

mvh Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte båt i höstas via Broker Sweden i Täbysmiley. kändes bra att betala till en handlare här i sverige i stället för att skicka en massa pengar rätt ut i luften. De besiktigade båten och jag fick ett protokoll på 20 sidor med vad som var bra eller inte. Det roliga var att allt flöt perfekt och de fixade även tranport till min båtklubb. När båten var hemma så fixade det även en firma som kom och ce certifierade båten.

/Bertil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ligger frakten på för en 6 metersbåt från Florida?

Hur fungerar det rent praktiskt? Åker man bara med båten till någon godsterminal?

Det är ju helt klart en lockande prisbild i USA, speciellt med tanke på den svaga dollarn. Synd dock att kalkylen svärtas ned av frakten, men framförallt våran moms.

Ingen som provat att helt sonika köra båten över istället? smiley

Dessvärre behöver man väl mer bränsle än vad båten kan bära för en sådan överfart, eller hur många sjömil är det mellan Miami till Göteborg? smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det att ta båten vattenvägen, men då handlar det ju offtast om riktiga båtar - dvs segelbåtar.

Å andra sidan så gick två killar från Lysekil till Alaska via Färöarna, Island, Grönland;kanada, USA och genom Panamakanalen i en 5,5 m styrpulpetsbåt. Att det överhuvudtaget gick berodde nog i första hand inte på båten, utan på besättningen. www.maringuiden.se/forum/;thread=96533

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...