Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

berrasberras

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om berrasberras

  • Placering
    Kadett
  1. Har sett de båtar du lägger ut på blocket. När jag ringde så tycker de att CE märkning är larvigt och inget att bry sig om. Känns så där seriöst. De lägger ut de billigaste de hittar på USA sidor och påstår de sett dem och så.
  2. Jag har importerat en båt från USA tidigare, nu är den såld och nu är den nya hemma. Båda gångerna har jag använt samma firma och de finns här hemma i Sverige. De heter Broker sweden scandinavia och killen som driver den heter Björn. Min erfarenhet av honom är att han kan mycket om båtar, har massor av bra kontakter och är intresserad av att se till att kunden blir nöjd. Han fixar besiktning CE märkning och allt för att båten ska komma till Sverige. Har funkat klockrent och det känns bra att betala en massa pengar till ett företag som faktiskt finns här i Sverige. Fattar inte varför de här trådarna på alla forum alltid handlar om hus dåligt skick all beg båtar från USA är. Jag och flera kompisar har köpt kanonfina båtar, självklart måste man besiktiga och kolla allt som går innan man köper. Köper man från Florida så är det stor risk att bli missnöjd.
  3. Fredrik, Om det är en båt som berörs av EU direktivet så är den som tillverkar eller importerar den som är skyldig att se till att båten uppfyller kraven. Allt som rör CE dokumentationen, skylt, instruktionsböcker etc.… är enbart Importörens/tillverkaren ansvar att utföra korrekt och ska överlämnas till köpare då denne sätter båten på marknaden inom EU. Det oberoende på om det är ett företag eller privatperson som förvärvar båten. Som jag skrev tidigare i tråden så ärver du inte ansvaret utan det är alltid importörens/tillverkarens ansvar, dvs. oavsett om du köper båten av ett företag eller privatperson. En skillnad är att om du köper den av ett företag är det konsumentköplagen som gäller och i den meningen kan båten betraktas som felaktig och till grund för att häva köpet. Köp mellan privat personer inom EU regleras inte av EU direktivet. Det i sin tur innebär att du som konsument inte kan få det vite föreläggande som Christer Bergström svarar dig, enbart Importören har straffansvar. Det är en allmän missuppfattning att ansvaret följer båten men så är inte fallet, åter igen: Det är alltid och enbart Importören som har ansvaret.
  4. Det här gäller för en konsument som har köpt eller har för avsikt att köpa en båt i Sverige som inte är CE-märkt. Glöm allt annat som häva köp, skadestånd, Böter/Vite etc... Ansvaret för att fritidsbåten uppfyller kraven och är CE-märkt går inte över från tillverkaren eller importören till den konsument som köper båten i Sverige. Reglerna är inte heller uppbyggda på det sättet att det är förbjudet att använda en sådan fritidsbåt som inte är CE-märkt, trots att den ska vara det. Vidare är det inte heller förbjudet för en konsument som köpt en fritidsbåt i Sverige som inte är CE-märkt att sälja den vidare. Istället får konsumenten vara medveten om de risker som innehavet av fritidsbåten för med sig. Detta är ett direkt utdrag från text utgiven av Christer Bergström/Sjöfartsverket/Transportstyrelsen
  5. Jag köpte båt i höstas via Broker Sweden i Täby. kändes bra att betala till en handlare här i sverige i stället för att skicka en massa pengar rätt ut i luften. De besiktigade båten och jag fick ett protokoll på 20 sidor med vad som var bra eller inte. Det roliga var att allt flöt perfekt och de fixade även tranport till min båtklubb. När båten var hemma så fixade det även en firma som kom och ce certifierade båten. /Bertil
  6. Jerhed, Jag tycker du missar poängen i mitt inlägg. Vist är det numera Transportstyrelsen som är ansvarig myndighet men reglerna och personalen är densamma. CE direktivet är en importfråga för produkter som sätts på marknaden inom EU som du själv beskriver. Men styr inte handel av produkter som redan är i cirkulation mellan privatpersoner. Näringsidkare, ja. Ansvaret ligger alltid på importör av produkten oavsett om det är en båt, leksak, el produkter osv.... Köper Kalle en båt eller en Mac Donalds leksak av grannen som i sin tur köp den så är det ingen av dem som gör något olagligt. Händer det någon olycka där produkten är inblandad är det importören som har producentansvar. Det bästa vore ändå att Transportstyrelsen och Tullen sluta med egna tolkningar. Dessa tolkningar görs enbart allt för att stoppa importen. Det är deras skyldighet som myndigheter att lösa frågan om hur hantera eftercertifiering. De struntar i att det är enligt CE direktivet fullt lagligt och möjligt att eftercertifiera sin importerade båt. Det finns anmälda organ godkända av EU att godkänna eftercertifieringar. Senast ändrad av berrasberras | 25 juli 2010 | 15:10
  7. Det är inget problem eller olagligt att köpa en båt som INTE är ce märkt. Det som är olagligt är att IMPORTÖREN inte får sälja/bruka en båt som inte är ce märkt. Dvs du som köpare ärver inte problemet med ce märkningen. Den informationen låg tidigare på Sjöfartsverkets info gällande CE. så här var det formulerat, läs nedan. Direkt kopierat från deras text: Vad gäller för en konsument som har köpt en båt i Sverige som inte är CE-märkt? Ansvaret för att fritidsbåten uppfyller kraven och är CE-märkt går inte över från tillverkaren eller importören till den konsument som köper båten i Sverige. Reglerna är inte heller uppbyggda på det sättet att det är förbjudet att använda en sådan fritidsbåt som inte är CE-märkt, trots att den ska vara det. Vidare är det inte heller förbjudet för en konsument som köpt en fritidsbåt i Sverige som inte är CE-märkt att sälja den vidare. Istället får konsumenten vara medveten om de risker som innehavet av fritidsbåten för med sig. Senast ändrad av berrasberras | 24 juli 2010 | 22:52
×
×
  • Skapa nytt...