Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Tolly

Katamaraner, segel, Prout

Rekommendera Poster

Efter ganska mycker efterforskning har jag insett att Sverige än så länge är ganska konservativt vad gäller cruisingkatamaraner, inklusive jag själv tills för inte så länge sedan. Visserligen har Lagoon lyckats ta sig in på svenska marknaden, åtminstone på östkusten, men det är ändå inte ofta man ser cruisingkatamaraner utefter svenska kuster.

Efterforskningen jag gjorde under mer än ett år, fick mig att tro alltmer på katamaranen som ett utmärkt alternativ till den traditionella enskrovssegelbåten. Så mycket att jag köpte en 1980 års Prout 50 Quasar katamaran som jag seglade hem från Florida tillsammans med 3 av mina barn 14-22år, sommaren 2010. Den seglatsen bekraftade det mesta vad gäller katamaranens fördelar, samtidigt som jag också blev uppmärksam på några av dess nackdelar.

Kort sammanfattat: Fördelar...stora däcksutrymmen, mycket rymlig cockpit (sittbrunn), många stuvutrymmen, oslagbar manövreringsförmåga i hamn med en motor i varje skrov, stor salong med utsikt runtom, seglar upprätt, det går alltså alltid utan problem att laga all mat samt äta bekvämt oavsett sjögång, seglar förhållandevis fort, I stort sett osänkbar pga ingen tung köl samt många luftutrymmen (ej testat dock, tack och lov), lätt hanterade segel från cockpit, hög boendekomfort utan att behöva klättra runt på varandra, lätt och stadig att ankra med, begagnad båt ofta välutrustad vad gäller komfort; elverk, aircondition, water maker osv.    Nackdelar...svårt att stoppa in fören mellan två båtar i en marina, långsides eller ankring föredras; beroende på modell, ålder och storlek så kan den (men behöver inte) vara förållandevis dyrare i inköp än motsvarande lång enskrovsbåt (men å andra sidan MYCKET mer utrymme ombord); beroende på modell kan den ha mer eller mindre under bridgedeck slamming, dvs vågor slår upp under salongsgolvet, ibland mycket hårt vilket låter och känns obehagligt, beroende på modell kan den (men måste inte) ha sämre kryssningsegenskaper en enskrovsbåtar; beroende på förhållanden svårare/ dyrare att ta upp på vintern (har själv i båten året om).

Sedan finns det säkert åtskilligt mer detaljer vad gäller för- och nackdelar med cruisingkatamaraner, men detta  var vad jag själv spontant kunde komma på nu. Intressant i sammanhanget tycker jag är att det fabrikat jag köpte, Prout, är i stort sett okänt här i Sverige. Detta trots att Prout sedan 1950-talet (så vitt jag vet det äldsta cruisingkatamaranfabrikatet) byggts så nära som i England och har ett i katamarankretsar mycket gott renommé vad gäller hantverkskunnandet och sjösäkerhet

På förekommen anledning vore det därför också intressant att försöka få tag på någon mer Proutägare i Sverige eller Norden. Jag tror inte det finns någon mer Quasar här men oavsett vilket så vore det kul med kontakt.

 

post-10017307-1394236590,3425_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Grattis Tolly!

Hade gärna velat följa med över Atlanten!

Du glömde en nackdel.  I Nora Europa, närmare bestämt i Scandinavien, och i synnerhet i Sverige  betraktas katamaraner som någonting katten har släpat in.

Detta var ett citat ur en bok skriven av en amerikan som sammanfattar alla fördelar, nackdelar samt statistik över olyckor med segelbåtar och konsekvensrena. Sedan får läsaren döma själv.

En kompis till mig hade en liten Prout, den såldes till Danmark. På den båten blev jag definitivt övertygad om katamaranernas fördelar. En del av nackdelaran har inte med båten att göra utan människornas inställning och sätt att vara. Tex vid förtöjning i hamnar. Om en 4 meter bred katamaran lägger till tar de dubbla avgift. När en enskrovare på 5 meters bredd tränger sig in på samma plats blir det inte dubbelavgift. Varför?

 

Den stora skillnaden liggger i hanterandet vid ökad vind och plötsliga förändringar. Medan en vanlig båt lägger sig ner så måste  man vidta andra åtgärder på en katamaran. Man länsar undan, ökar farten och lovar upp sedan. En trimaran seglar man mera som en vanlig enkölare i samma situation. Men den lutar också mer än katamaranen.

Hoppas vi får fler efterföljare. Du har plöjt lite mark, förlåt, hav nu.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kanske har läst samma bok? I den jag läste stod det att i Medelhavet är katamaraner vanliga, men ju mer norrut i Europa man kommer så minskar antalet, tills man kommer till Norden där det inte finns några. Detta beroende på nordbornas konservatism. Sant eller ej får var och en bedöma. Å andra sidan ser jag inte det som någon nackdel, snarare bara ett konstaterande.

Jag skulle tro att om frun i seglarfamiljen (utan att vara alltför konservativ) fick möjlighet att komma ut och segla katamaran under några dygnseglatser, så skulle det inte dröja länge innan katamaranenen skulle bli mer vanlig även på våra vatten. Det kan ju vara kul en stund när det lutar och skvätter över båten så fort det blåser lite, men det blir tröttsamt i längden. Just detta är ju definitivt en fördel, att vi under hela atlantseglatsen inte en enda gång oavsett väder, fick vattestänk över oss i cockpiten, tack vara katamaranens förmåga att rida över vågorna istället för genom dem.

För egen del så bryr jag mig inte särskilt mycket om vad andra tycker, eller har något behov av att andra skall tycka som jag. Jag gör det som känns bäst för mig och familjen, sen får andra tycka vad de vill. Dock är det alltid kul att träffa likasinnade.

För den som är intresserad kan jag rekommendera ett besök i Stockholm 21-24 juli i år, då International Multihull Meeting 2011 går av stapeln där, arrangerat av svenska katamaran och trimaran förbundet. Det kan bli över 100 delatagande båtar mitt inne i Stockholm. Sök på IMM2011 för vidare information.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ouawwww.... 50 fot - inte dåligt.

Jag själv hade en bekant som importerade ett 37 fots PROUT skrov på 70-talet. Eller om det var 36 fot kanske... och han byggde en fin inredning. Stor båt. Så hur stor en 50 fotare är kan jag bara drömma om.... jösses. Ska se om jag kan ta reda på vart den båten tog vägen sedan.

För jag skaffade själv sedan en egen katamaran, en 31 fotare för att testa konceptet inför en ev långsegling. Håller med om allt som skrivs och sanningen är väl att en katta är helt överlägsen allt? ( okej utom en kryssartrimaran då, med racingsegel? )

Skälet att man inte ser så många kattor i större storlek är nog konservatism mer. Plus priset...
 

Enligt min utvärdering så fanns det dock två minus för kattan som långfärdsbåt, oräknat priset.

Dels så får en katta lägre bärighet? De två relativt smala skroven kan inte alltid lastas ned med allt det som en långfärdsbåt vill ha med sig. En viss disciplin krävs här tror jag...
Men den begränsningen är nog minimal på en 50-fotare föreställer jag mig?

Dels så slipper man frakta ett antal ton i kölen runt på världshaven. Men nackdel finns med det - då det blåser upp ordentligt? Svårt att få stopp på båten helt enkelt. Vad jag läser så har de som mött stormar strategin att segla undan innan stormväder kommer för nära. De blir meterologer...

Men oräknat detta så har en katta alltid fördel över en vanlig båt tycker jag med!



Senast ändrad av Funkis | 06 januari 2011 | 16:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med vad som tidigare skrivits.

En av de största fördelarna med en katamaran är utsikten (ofta 360 grader) från salongen och att den ligger i samma plan som pentryt och cockpiten. Detta sammanlagda utrymme är helt fantastiskt som ingen enskrovsbåt kommer i närheten till.

Men konceptet måste nog vara en relativ stor båt (40 foot)  för att komma till sin rätt. Annars blir det dålig ståhöjd i salongen och ytorna i skroven klastrofobiska.

Videre brukar lättvindsegenskaperna vara dåliga och de är tröga att skagvända. I t.ex. Stockholms skärgård kan det vara till problem.

Man pratar ofta om de fantastiska utrymmerna, men en 40-foots katamaran kostar ungefär som en 50-55 foot enskrovsbåt, och de har tämligen jämförbara utrymmen.

När ungarna flyttat ut ska jag och min långsegla jorden runt. En Jeanneau DS låg högst upp på listan tills jag på mässan utav slump tittade på en Lagoon 400. Vi blev helt tagna av båten och nu är det bara katamaran som gäller för en sådan tripp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänner

Massor med intressant skrivet om katamaransegling och i synnerhet cruising med båttypen. Jag har startat en blog som i första hand ska försöka föra in ett större intresse för katamaraner, både motor och segel. Som alla vet finns det massor av fördomar mot katamaraner som bygger på okunskap och dålig kännedom om de landvinningar som gjorts då det gäller konstruktion, hållfasthet och prestanda.

För er som vill hänga med på lite info om katamaraner och gärna komma med värdefulla synpunkter är välkomna att följa bloggen på nedan länk. Visserligen representerar jag ett företag inblandat i katamarantillverkning men förhoppningsvis bryter jag inte mot reglerna i detta forum då det primära intresset med bloggen är att understryka fördelarna med katamaraner, vare sig man föredrar en Lagoon, FP, Privilege, Gunboat, Leopard eller vad det nu kan vara...

http://katamaraner.blogspot.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...