Gå till innehåll
tisdag 16 december 2025
durksvin

Bygga billigt roderlås?

Rekommendera Poster

Jag har läst en och annan tråd där man diskuterat roderlås, men kanske inte exakt den varianten jag funderar på att bygga. Jag är inte säker på att konstruktionen fungerar så bra som jag hoppas (såg den i en tipsbok), därför tänkte jag be om synpunkter.

Idén är väldigt enkel. Man köper två små clam cleats, två metallringar m skruvgänga och en lina på cirka 5 mm i diameter. Därefter skruvar man fast ringarna cirka 15-20 cm ned på rorkulten, en på var sida. Clam cleatsen skruvas också fast på var sin sida om rorkulten en bit längre ner.

Linan kapas i två delar. Linornas ena ände fästs på var sin sida i sittbrunnen, i lämplig vinkel mot rorkulten. Förtöjningsbeslagen eller pushpiten kan eventuellt fungera. Sedan drar man andra änden på linorna genom metallringarna upptill på rorkulten och klämmer fast i clam cleatsen när man behöver låsa rodret.

Kan detta funka hyfsat, tro?

post-10007008-1394236589,0894_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju många varianter på roderlås. Den föreslagna metoden fungerar helt säkert.

När jag började segla, i en avlägsen forntid, och jag behövde surra rodret, tog jag en klen lina. fäste tex på en knap på ena sida rodret, la ett par runtörnar runt rorkulten och straffade upp linan lagom hårt på en knap på andra sidan. Man kunde då justerar rodret.

De senaste 20 åren har linan och hakkebrädan ersatts av en autopilot.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret, det verkar ju lovande. Med den här metoden skulle det inte behöva kosta mer än en hundring. Jag är lite osäker på hur en clam cleat fungerar, t ex om linan fäster bra i den även när motståndet är litet. Eventuellt skulle man kunna byta dem mot en cleat där man drar linan igenom en broms, dvs samma princip som på storskotet. Men det skulle bli en dyrare historia, tror jag.

Såg förresten att du nämnde boken Ensamsegling i en annan tråd. Tänker försöka beställa den. Vet du annars någon bra tråd/hemsida med info om hur man som ensamseglare lägger ut och lägger till i olika situationer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fungerar säkert men blir mindre komplicerat om du inte kapar linan i två.

Börja då att knyta fast linan på ena sidan av sittbrunnen, dra den sedan genom de båda ringarna och sedan sätter du fast den andra änden på andra sidan av sittbrunnen. Nu har du bara ett sling att hantera när du ska låsa på rorkulten när du fått den i den läge som behövs för den kurs du vill gå och ingen tamp kan ramla ur ringen i kritiska lägen. Har ensamseglat en del och hade en sk tillerlock som jag faktiskt var väldigt nöjd med. Det är viktigt att man snabbt kan låsa rorkulten och ta sig upp på däck ibland när det inte går som man tänkt, då vill man inte ha något trassel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklare än en tillerlock kan det inte bli. Pris hos Hjertmans 369 kr artikelnr 3948 www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=271&artname=Roderlås&sok=roderlås

Det billigaste är ju bara en tamp runt rorkulten, men det fungerar inte till närmelsevis lika bra som ett tillerlock. Rorkulten måste dock gå att lyfta en bit och gå så trögt att den stannar i uppfällt läge. Köpte själv en tillerlock som jag hade i reserv till autopiloten. Använde den aldrig

Det finns ju en roderklämma för 188 kr (samma sida i länken ovan) artikelnr 3949 lina ingår inte.

www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=227&artname=

Den Clamcleat jag skulle valt i ditt fall har artikelnr 2303-1 Med den kan du slå en överhandsknop i åtta så att tampen hänger kvar alltid. Den kostar dock 27 kr/st

Jag skulle valt tillerlock i första hand och en roderklämma i andra.

Å andra sidan  - efter att ha seglat i 20 år med autopilot förstår jag inte hur man klarade sig med en repstump eller hakkebräda innan wink Men vi pratar ju om helt andra pengar.

tommy

.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här får du ytterligare ett förslag som jag har använt innan Autopiloten och det fungerar  jättebra

Den lilla rostfria Kilknapen är till för en typ av Roderlås som består av tunt rep
med gummikord i en ändan. Allt fästs i knaparna på relingen och bara krokas i Kilen
Ett mycket enkelt sätt att få två händer fria när det behövs (Bild1)

post-14058-1394236589,2254_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trevligt med så mycket bra feedback!

Håller med om att det verkar säkrare och smidigare att inte kapa linan.

Roderklämman ser smart ut, måste jag säga. Men den bygger kanske på att linan som går mellan sittbrunnssidorna är ordentligt spänd från början, eller hur är den tänkt att fungera?

Stickan, går din lösning att köpa mer eller mindre färdig eller är det hemmabygge som gäller?

Senast ändrad av durksvin | 01 januari 2011 | 14:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillerlock kan ju vara ett alternativ. Min rorkult är nog tillräckligt trög och går att höja rejält. Är det relativt enkelt att montera eller behöver man borra hål i båten för fästen osv?

Senast ändrad av durksvin | 01 januari 2011 | 14:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är egentillverkning som gäller, linan går mellan knaparna med en bit gummikord (Blid 3) i ene ändan för att åstakomma sträckningen.

Bild 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I ytterändarna sitter krokar(Bild 4) som häcktas fast i knaparna modell Maxi 

Bild4

//Stickan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen, alla tre.

Jag tror jag bestämt mig för att satsa på roderklämman som Tommy tipsande om i kombination med en lina som är lätt fjädrande, typ som Stickan använder. Ju mindre ingrepp jag behöver göra i den fina rorkulten desto bättre vore det :).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...