Gå till innehåll
tisdag 22 juli 2025
shoei

Byta golv, spackla i kanterna eller räcker det med att lägga väv?

Rekommendera Poster

Jag ska byta golvet i båten och har precis rivit ut det gamla. När jag lägger i det nya så kommer det ju bli en liten springa i kanterna. Ska jag spackla springan eller ska jag lägga väv direkt över och låta polyestern rinna ned?

Och så undrar jag hur många lager väv jag ska lägga över det nya golvet? 2, 3?

Så här ser båten ut:

Senast ändrad av shoei | 09 december 2010 | 16:58

post-10015709-1394236574,3698_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle göra golvet separat nästan färdigt. Sedan skulle jag lägga de tre sista lagren väv och plast med golvet på plats där jag skulle låta väven gå upp en decimeter längs skrovsidan.

Sedan lite gelcoat och sen topcoat och sen silpa och putsa.

Några tips:

Se till att skrovdelarna som du ska plasta mot är helt rena. Använd ren aceton.

Se till att du har några stadgande tvärsgående ribbor annars blir durken lätt svajande och riskerar spricka.

Lägg något lager gelcoat på undersidan av durken innan du plastar fast den i båten för att förhindra för mycket vatteninträngning i materialet (någon kanske skulle uppfatta detta som överdrivet - och det kan de ha rätt i surprise)

Jag skulle nog också göra något slags lucka för att kunna ösa båten men det har du kanske redan tänkt på.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok tack.

1. Du menar alltså att man plastar in golvet innan man lägger i det i båten? Och sedan 3 lager när det är på plats? Hur många lager lägger du i första steget?

2. Ang min fråga så menar jag alltså när man lägger i golvet så kommer det ju inte ligga helt perfekt utan det kommer vara en glipa i kanten (någon millimeter kanske). Ska man spackla igen den springan eller räcker det med att lägga väv över springan och sedan upp en bit på kanten?

3. Jag måste bygga nya sittplatser i mitten också. Ska man skruva ihop playwoodskivorna eller räcker det med att plasta? Vet inte hur starkt det blir isf..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok jag såg inte direkt någon bild där men du använde vanligt glasfiberspackel eller?

1. Sen undrar jag hur många lager glasfiberväv man bör lägga på golvet?

2. Är det någon idé att grundmåla plywoodskivorna? Eller är det onödigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte det är nödvändigt att spackla i skarvarna om det handlar om någon/några millimeter. Jag skulle se till så plasten blötte ner in i glipan och dra upp väven några cm på skrovet..

1. Jag har för mig att jag la en 6-7 lager väv när jag gjorde om en akterspegel för ett tag sedan. Vet inte riktigt för det brukar bli ett antal tills man tycker det ser bra ut.

2. Jag skulle se till att måla plywoodskivan med vanlig polyesterplast först, samma som till väven, för att minska risken för vatteninträngning i träet.

Vad gäller tofterna (sittplatserna) så kan det vara bra att fixera dem på något sätt innan man sätter fast dem med plasten. Vet inte om det blir så mycket hållbarare med en första fixering i skrov men det går säkert betydligt lättare än om bitarna är lösa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som vet? Tänkte köpa på mig allt nu så jag har ordnat alla delar när det är dags att börja jobba i vår. Så det blir lite svårt att lämna tillbaks grejerna 2 månader senare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket som går åt ? Räkna ut ytan och köp matta därefter. Hur många lager Du behöver beror på vilken matta Du köper. Biltemas är 300gr / m2. Men det finns andra mattor som är tjockare (Tex 450 eller 600gr/m2). Själv använde jag Biltemas matta till de arbeten som jag gjorde. Funkade bra.  Jag Tror jag inte att Du behöver ha 6st lager med matta för att täcka durken. 3 borde räcka.

Själv började jag med att riva remsor av glasfibern ca 10-15 cm. Klipp ej för då får Du kanter som sedan syns. Remsorna la jag mellan durk och skrovsidor. Därefter plastade jag durken.  Hela tiden plastade jag med avrivna bitar. Allt för att slippa skarvar som syns.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok tackar. Du vet inte hur många liter polyester som går åt?

Så du river även av bitar när du plastar själv durken (golfytan)? Hur stora är de bitarna isf? 40x40cm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...