Gå till innehåll
onsdag 03 september 2025
jonke_66

Ännu en tråd om batteriladdare. Erfarenheter av Victron

Rekommendera Poster

Tja... din fråga är lite oklar. Jag fattar ärligt talat inte sambandet mellan att du har 110V inne i båten och en ny batteriladdare.

Men Victron är ett välkänt märke och jag en kombinerad laddare / inverter som funkar jättebra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan var egentligen bara om det är en bra laddare och hur kvaliteten är.

Sambandet med 110 volt är att det är dom enda laddarna jag har sett som kan köras på 110 och 220. Då detta är en fastmonterad laddare i båten så är det enklast att köra den på landströmssystemet som är på 110volt.

Tack för svar.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha... då förstår jag - du har en isolertransformator som drar ner 230V till 110V?

OM du nu inte finns i ett land där volttal in är just 110V förståss...  Jag upprepar att jag själv valde Victron för deras produkter verkade bra. Den jag har funkar fint, men är inte samma som du ska ha.

Sedan kan jag väl installationstekniskt ändå tycka att du inte måste ansluta dig till ett 110V system om båten ligger helt stilla utan någon ombord. Invertern drar lite i onödan då... men anser du inte det vara så stor grej så fattar jag. Då verkar det ju praktiskt med en laddare som tar olika volt in?

Välj dock lite större laddare då för en 110V vid samma Amp-tal på säkring ger ung halva effekten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japps du har rätt, jag har en trafo som drar ner volten till 110. Jag har så många andra saker som är 110 volts så jag vill inte konvertera allt. Har ju elverk, ac, micro osv osv :-)

Oki då kör jag med en Victron då, har läst en del och dom verkar klart seriösa.

Båten ligger i sthlm så jag befinner mig i 220 land.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den ska tydligen lämna samma effekt oavsett vilken volt in. I alla fall om man ska tro reklamen :-)

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det måste väl funka med en 220 laddare även om du har 110 i båten ? Går väl att avleda 220 till laddaren innan trafon ? Då finns ju hela utbudet av laddare att välja på som vanligt. I det stora maskinrummet du ligger inne med finns det ju plats att avsäkra och göra en snygg installation enbart för en laddare yes

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena,

Jo det är klart att jag ,an få plats att dra det förbi trafon. Men jag tror ändå att det blir bättre med en som klarar 110volt då jag har ett elverk som levererar det. Då kan jag ladda batterierna via det med.

Jag kör hårt med en Victron.

Tack för alla förslag!

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...