Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
detskaga

Fixa repor ?

Rekommendera Poster

Lite tips o råd önskas,

Har precis köpt en lite större båt än den jag hade innan.

Men ja har bara haft en trä båt innan, och den jag har nu är en med plast skrov.

Problemet är massor med små repor där fendrarna har hängt, tveksam till att det räcker med att rubba upp ytan.

ser ut som man sandpapprat med mycket grovt sandpapper.

Hur gör jag bäst för att få detta snyggt igen.

Tacksam för tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det bara finns gelcoat nog kvar så går det ju att slipa ned med våtslippapper och sedan med Abralon och därefter polera. Om gelcoaten inte räcker för det så får du nog matta ned ytan med grövre papper och sedan lägga på ny gelcoat (med vaxlösning i, s.k topcoat) för att därefter göra samma procedur med slipning och polering. Problemet blir ju som vanligt att hitta rätt kulör, men det brukar gå rätt bra med de mer kända båtarna/varven, eller om man känner till vilken kulör det är från början. Ytan bleks förstås med åren så någon garanti på perfekt färgmachning finns förstås aldrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret !

Kan man topcoata hela skrovet för att det skall bli samma färg vill ju inte det skall se ut som en dalmantin hund surprise

Det är ju trots allt 6 ställen med en yta på ca 35 X 15 cm.

Eller det blir tilräckligt bra ändå ?

Hur vet man hur djupt det har gått, blir det färg skilnader eller man ser glasfibermattan.

Alltså hur tjock är gelcoaten ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till om gelcoaten inte är tjock nog vilkn grovlek på sanpappret skall man brja med då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så mycket repor att utseendet inte duger om man rubba och polerar ytan, ev våtslipar med några fina papper innan, eller efter och gör om rubbningen och poleringen, så är nog alternativet att lägga på ny gelcoat(topcoat) ett jobbigt alternativ. Praktiskt taget omöjligt att få rätt nyans och ett förfärligt arbete - om man inte är van.

 

Att lägga topecoat på hela båten är ju också ett slitgöra av stora mått. Om det inte är den tvåkomponentsfärg Biltema valt att kalla för Topecoat för att röra till begreppen.

En gammal båt är väl till för att användas och om man använder den blir det snart repor igen. Ett alternativ att slippa repor är ju att låsa in den i ett varmgarage och kasta bort nyckeln.wink

Skulle jag måla om nån av mina båtar, skulle jag måla med Duoble Coat, som säljs av det här företaget. hedind.sxz.se/pdf/Hedbergs industri broschyr 2.pdf

Adress och telefonnummer längst ner i dokumentet.

Den tidigare generalagenten i Sverige, var ett företag här hemma i Kungshamn. Därför är det många som målat med den färgen här lokalt, bl.a. min seglarkompis Smoegen, med ett strålande resultat. Färgen är helt outstanding. Den sträcker sig när den härdar. Temperaturen vid målningstillfäller måste dock va minst 16 grader enl uppgift.

Jag skulle rubbat och polerat, sen skulle jag seglat och varit glad.

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 12 november 2010 | 15:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag börjar med att rubba så får vi se hur det ser ut,Tips om bra rubbing ?

Har ju precis skaffat båten så man vill ju den skall bli så fin som möjligt.

Och segla blir det 3x3x1 vecka nästa sessong helgsegling längtar redan.

Har inte jobbat med plast innan så man undrar ju massa men känns som det är under kontroll

Tack en engång för tipsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...