larban 69 Postad 23 Oktober , 2010 Ska återmontera topplocket till min AD31 diesel. Räcker det med Biltemas momentnyckel för att få det rätt draget? Länk: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel/ /Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 23 Oktober , 2010 Ja det duger den till. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 23 Oktober , 2010 Var på tekniska mässan i Älvsjö häromdagen och lyssnade på en som sålde sk precisionsmomentnycklar som var skitdyra. Skälet han anförde att inte köpa en billigare momentnyckel var att om man kylde ner den till - 20 grader så visade den för mycket fel. Mina Biltema nycklar används inte vid - 20 grader utan vid drägliga temperaturer som man kan meka vid och då duger dom. Behövde en liten momentnyckel för ett tag sen och den gjorde jag av ett spärrskaft ca 10 cm samt en Samson fiskevåg. Det blir bra noggranhet och billigt. För enstaka tillfällen duger såna lösningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 593 Postad 24 Oktober , 2010 Om man är tveksam om Biltemas momentnyckel visar rätt kan man ju alltid kolla den med en fiskevåg. När jag bytte hjul på bilen senast kombinerade jag ett fälgkors med en grep och en fiskevåg för att få en känsla för hur hårt man ska dra, och därefter var det bara att dra åt så det kändes likadant. Man ska inte krångla till det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 24 Oktober , 2010 Biltema har ju momentnycklar i olika prisklasser. Jag har bl.a. den billigaste också som kostar ca 60 kr. Duger alldeles utmärkt till att dra tändstift ca 25nm och hjulmuttrar ca 85nm och moment upp till 200nm. Har efterdragit topplock med den med. Lite svår att se skalan på ibland beroende på vinkel, men använder man den mera sällan är den helt ok både till pris och sin geniala enkelhet. Bara en stång som böjs och en visare med skala så inte så mycket som kan förändras med tiden heller om man inte förvarar den ute så den rostar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 62 Postad 25 Oktober , 2010 Den visade momentnyckeln är skit (har en sådan, snålhet bedrar vishet) Har ersatt den med en annan från Biltema av modell man ställer in momentet på och knäpper då man uppnått rätt moment. Köp en riktig eller låna av någon som har. Strunta i den föreslagna. Förslag http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-20210-Nm/ Köper du en med inställning (typ knäpp) så ska de avlastas då de förvaras och kallibreras regelbundet. För hobbybruk räcker det säkert med några år emellan. ::Harry:: Senast ändrad av crabfish | 25 oktober 2010 | 05:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 25 Oktober , 2010 Jag har båda typerna. Den som knäpper är praktisk för man behöver inte kunna se skalan medan man drar. Men ömtåligare för ska avlastas i vila, vilket inte den billige för 59:90kr kräver. Den billige är en äldre enklare modell. Fördelen med den är att man genom att kolla på skalan kan se momentet man drar med för stunden. Tidigare drog jag tändstiften på gehör vilket gjorde att jag var mera försiktig för att inte paja gängorna i AL topplocket. . Det visade sig att det blev då bara draget med halva momentet . vilket gjorde att det inte blev gastätt samt skit i gängorna. Numera kör jag med 59:90 kr biltemas momentnyckel till det. Pga priset och hållbarheten har jag en på landet med. Det är viktigt att dra emd rätt moment. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boso 0 Postad 27 November , 2010 Enda gången jag skulle vara lite försiktig är om jag ska dra en bult in i en aluminiumgänga. Då kan det bli problem om den visar för lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 27 November , 2010 Visst har du rätt, men det största problemet är om man drar på känn och inte använder momentnyckel. Hur många använder momentnyckel till att dra tändstiften? Själv har jag monterat tändstift sen 60 talet utan momentnyckel, men det blev därefter till bara för några år sen. Kom på att det kom skit i gängorna på stiften. Det visade sig beror på för dåligt dragna stift så det inte blev gastätt. Nu har jag bättrat mig och använder momentnyckel (Biltemas 60 krs) till tändstiftsmontering och det blir gastätt och gängorna håller. Bättre att komma på det sent än aldrig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 69 Postad 28 November , 2010 Topplocket är nu för ett tag sen draget, med bitemas 60kr momentnyckel. Motorn är uppstartad och knattrar på fint. Momentnyckeln verkar funka tillräckligt bra för detta jobb i alla fall. /Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser