giotas 1 Postad 20 Oktober , 2010 jag har köpt ny båt, i den sitter en Jrc/boatnav 4kw radar med 10 skärm, inköpt enligt kvitto runt -99 för 38000:-, jag ska nu byta grejor för jag vill ha allt på samma skärm, är det någon som är intresserad av radarn? köpa? ja eller om något roligt att byta mot som tex ett 20kg RF-ankare eller en jolle/rib kan givetvis lägga pengar emellan ja eller kom med ett förslag!! //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 20 Oktober , 2010 Du ser ju själv värdet. Ett ankare eller en jolle ligger väl på runt 7-8´ ungefär? Det är inte säkert att den som köper vill betala så mycket ens.... ganska mycket jobb att installera snyggt och de här gamla grejorna drar lite mer kräm också plus att man måste lära sig inställningarna ( om nu det är ett problem eller en av flera ursäkter att köpa ett modernare system förstås? ) Tycker du ska överväga att behålla dina grejor. För de har ganska bra prestanda. Noggranhet i radar bestäms bla av antennens storlek som styr upplösningen. Den har inte förbättras nämvärt på 10-15 år. Däremot så har presentationsmöjligheterna blivit bättre, med radar overlay och enklare att ställa in bilden. Just Raymarine jobbar med att man inte ska ställa in bilden alls... ( vilket är kinkigt då du kommer ut på internationellt vatten och i dåligt väder MÅSTE justera in bästa möjliga bild... sägs att har man radar måste man vara medveten om dess möjligheter ) Så jag tycker du får ett mycket bra backup system för bara småpengar och slipper installera det! Och om du resonerar som att ett modernt system spar utrymme för skärmen, är integrerat och lättare att ställa in... så kan du vara övertygad om att en potentiell köpare resonerar likadant? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
giotas 1 Postad 21 Oktober , 2010 jooo nää visst är det troligt att fler tänker som jag, men nu är det så att denna stora skärm ej går att placera så att man enkelt ser den från förarplats, som det är nu är den placerad så att co-driver ser den o sköter den. jag hade ist tänkt mig en garmin 4000 serie med radar. ´ //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser