Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
svantos

"manuell" konservering

Rekommendera Poster

hallo.

kan man konservera utan att starta motorn (vp 250). bör väl gå om man tar bort impeller och pumpar in vatten eller finns det något annat motstånd?

 

/s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att försöka pumpa in glykol låter därför krångligt, du måste ju  också tänka på att få bort vatten utan glykol ur motor och avgassystem

När du startar motorn så innebär det att du förutom att  pumpa in glykolblandningen i hela motorn också trycker ut vatten utan glykol ur motor och avgassystem.

att vinterkonservera en motor går kvickt, jag förstår inte varför du inte skulle kunna göra det på vanligt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte en av finesserna att man varmkör motorn.

lättare att byta olja. man får kört runt den nya oljan i systemet.

Man får kört runt sötvatten i motorn för att på slutet köra i glykolblandat vatten till motorns alla delar.

Jag har många gånger gjort konserveringen efter att jag tagit upp båten på land.

Nu för tiden brukar jag inte konservera alls. Har de senaste åren legat i sjön året om och brukar köra motorn ungefär en gång i veckan.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det enklast att starta,mitt problem är att jag inte fick igång motorn när jag skulle ta upp den och ska börja felsöka vilket kan ta en viss tid. Båten ligger nu på land och det börjar bli kallt,därför min fråga då ma kan släppa konserveringsfrågan om det skulle visa sig att det är problem som tar tid med motorn.

/S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte ett dugg krångligt att pumpa in glykol manuellt har gjort det flera gånger. Töm först motorn på allt vatten. Lossa slangen efter termostaten sätt på slang från tex en manuell länspump och tryck sen igenom glykolen du märker ju när det kommer ut genom drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för motor?

Jag har en diesel Volvo Penta MD11. Den är mycket svårstartad när det är kallt. Med lite varmluft i insugsljudämparna startar den direkt.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du inte får i gång motorn och du inte hittar felet är de kanske lika bra att ringa mekanikern nu, och så ber du att han konservera motorn när han är klar.

Dä är det fixat till våren och det är bara att sjösätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...