Gå till innehåll
söndag 27 juli 2025
jojosurf

Nytt rufflucka

Rekommendera Poster

Vet någon var man kan lämna in sin gamla rutten rufflucka och göra en kopia nytt någonstans i Stockholm?

Tacksam för hjälp. 

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Pondus Snickeri på Pipersgatan, de gör mycket båtjobb. Men å andra sidan borde nästan vilket snicker i som helst fixa det där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Hur gick det med ruffluckan? Hittade du något bra snickeri? Jag har samma problem själv.

Jag har tänkt fälla in ett fönster (polycarbonat eller annan plast) i min rufflucka för att få in lite mera ljus i ruffen. Någon som har några synpunkter på det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En idé är ju att göra hela luckan i polycarbonat. Den blir tunnare och mer inbrottssäker än trä och mycket ljus blir det. (Man får sätta i en list så den passar i de gamla spåren.

Jag funderar själv på att göra om hela rufluckan, både mot sittbrunn och på rufftaket, för att få in ljus. Det blir som en stor skylight.

Här finns lite inspiration :-)

(googla på bilder med sökordet 'companionway' eller klicka på länken)

/F

Senast ändrad av Finlir | 11 november 2010 | 17:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som en utmärkt idé att byta ut alt till polycarbonat, jag ska genast börja fundera...yes

Det jag spontant kan känna är att lite båtkänsla försvinner om träet ersätts med PC. Det ska vägas mot den ibland oönskade båtkänslan när luckorna ska skrapas, sandpappras och fernissas. frown

Om man gör trälistena (som behövs för att luckan ska passa i spåren) lite bredare så att de täcker en del av PC-luckan (ca 5 cm runt om) så får man nog tillräcklig båtkänsla. När det är dags att lacka om kan man skruva bort listerna och jobbet går som en dans utan repor och fernissa på glaset.smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...