Gå till innehåll
onsdag 26 november 2025
Berra2

vattenförråd

Rekommendera Poster

I den Conqubin 38 vi köpte förra året ligger en trekantig säck under förpiken, den rymmer drygt 50 liter. Är det så på de flesta Conqubin 38?

Om inte, vilka andra alternativ finns? Helst skulle jag vilja ha en dubbelt så stor fast tank under babords koj i ruffen, någon som har den lösningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en polyetentank, 65l, under förpikskojerna. För att få in den i efterhand krävdes att ett skott under kojerna reducerades och att man fick såga ett stort hål i kojbotten. Förfarandet gav sedan vissa problem när det plastades ihop ( = jag fick göra om den plastningen). 65 liter är också i minsta laget om man inte hushållar med färskvattnet.

I en annan Conqubin jag sett fanns vattentanken, fast sådan, under en av salongskojerna så det har gjorts förut.

De problem jag kan förutse så här med efterhandsmontering är att man måste bryta sig in i basinredet här också för att få ner en tank eller bygga en tank på plats, inte helt banalt. En vattensäck av långsmal typ skulle kanske vara en bra lösning, den går ju att pula ner genom befintliga hål i britsbotten och du slipper mycket arbete.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen Conqubin 38, men jag hade en liknade säck under förpikskojen på min förra båt.

På min nuvarande ersatte jag den gamla integraltanken, som var ett fuskbygge, med en ny. Det var helt åtkommligt från alla håll, utan att behövar riva nån inredning, mer än den gamla tanken som var rutten. Det var ändå oerhört mycket jobb och epoxy är inte gratis, trotts att det inhandlades på Biltema.

Jag skulle nog valt att lägga en vattenskäck till under den kojen du tänkt dig och ha två säckar.

I min förra båt hade jag två tankar - en säck och en rostfri. Hade en kran där jag kunde välja vilken tank jag skulle ta vattnet ifrån.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

min idé är att på sikt låta göra två ståltankar som jag kan sänka ned i befintliga hål i babords koj. har mätt och klippt litet med kartongbitar och tror att jag på så sätt kommer upp i runt 100 liter vatten. vad tror ni om den lösningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wellpapp är mitt främsta arbetsredskap. Nästan allt jag gör börjar med en mall i wellpapp. Bilden visar ett sent stadium av ombyggnade av den rostria vattentanken till min storfidra, när jag flyttade den från ett ställe där jag inte ville ha den till ett tomt utrymme som jag inte hade nån användning för.

Rostfri tank är naturligtvis alltid  nr 1

tommy

post-945-1394236518,5406_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...