Gå till innehåll
onsdag 28 maj 2025
Minona

Elschema

Rekommendera Poster

Hej! Har nyligen köpt en Solö 25 Aqua Cabin - 1965. Nu är jag intresserad av att veta hur elen är kopplad i båten. Det verkar vara professionellt kopplat med gula nr-markeringar på varje kabel men något kopplingsschema finns inte att tillgå. Om det är orginalinstallationen, var kan man i så fall få tag i kopplingsschemat? Finns det någon på forumet som har tillgång till ett orginal-kopplingsschema hade jag varit jätteintresserad av att få ta del av det. Någon som kan tipsa mej om hur jag annars löser problemet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1965?  Jag undrar om det ens fanns scheman vid tillverkning av fritidsbåtar vid den tiden. :-)

En såpass gammal bår är troligen ombyggd flera gånger. Bästa källan tror jag är förre ägaren. Annars får du leta, mäta och rita själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte sett hur det ser ut på en Solö men det borde vara lika som på min Storö -67a då är det svarta tvillingkablar på båtarna utan märkning.Så jag antar att ditt system är om draget efteråt , Men det är ett enkelt system med säkringarna under pulpeten o en kabel till varje förbrukare genom och - skenor. Motorns el är separat draget till alla mätarna och har ingen direkt kontakt med förbrukarna. Elschema till motorerna finns på VPs motordatabas o kan laddas ner från instruktions boken. Mille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...