Gå till innehåll
söndag 29 juni 2025
monark-670

Uppsala Offshore race

Rekommendera Poster

Lördag 18 okt är det ju stort race på Ekoln, Uppsala Offshore race. Det ska visst vara SM-final i några klasser också. Är det nån här som deltar, är funktionär eller tänkte kolla in det?

http://www.janssonsmobilkranar.se/racing/uor/index.html

Jag såg igår också att de efterfrågar vaktbåtar, och jag blev jäkligt sugen på att höra om de hade användning för mig och min båt, om inte som vaktbåt så vad som helst egentligen. Vore kul att se det hela från insidan. Men så åkte jag på nåt skit med feber och hosta, så nu vågar jag inte göra några såna åtaganden till lördagen. Det får bli att vara åskådare.

Men jag är ändå väldigt nyfiken på sporten. Vad gör en vaktbåt till exempel? Vad är picketline och voltområde för nåt? En massa begrepp som används med sjävklarhet på deras webb. Sen verkar ju motorsporten generellt göra sina webbplatser och textinnehållet enbart med skiftnyckel och hammare, men det är väl som det är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Voltområde borde väl vara ett säkerhetsområde där ingen bör befinna sig om båtarna voltar, eller?

Ska bli väldigt kul att se båtarna, ligger vid UMS ramp och hoppas på defilering förbi vår båt Skrattande.

Hoppas de lägger banan så man kan se något från land också. Kikaren får följa med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(äntligen kan man skriva igen, nåt knas med forumpostningen senaste dygnet)

Ja, eller att ska man volta så gör det här. Men nu har jag sökt lite mer info. Voltområde är uppsamlingsplats inför starten. Man drar igång hela startfältet därifrån och går i linjeformation upp i plan mot startlinjen under ledning av en masterbåt. Nånstans före startlinjen signaleras fritt race och så räknas starttiden när man passerar startlinjen. När första startfältet är iväg så gör masterbåten om proceduren med nästa tills alla klasser är startade.

Snackade nyss med några på varvet som sjösatte en racebåt. Men de skulle inte köra imorgon utan vara vaktbåt. De sa att vaktbåtens huvuduppgift är att bevaka och rapportera att man följer banan och sånt. Sen att ingripa vid haverier förstås.

Jag drar ut till Norrholmen imorgon, därifrån ser man loppet jättebra, med tre av banans ben nära inpå. Mycket brum blir det! I antal deltagare är detta lika stort som Roslagsloppet. För åskådare är det tre gånger så mycket brum per titt-tid, eftersom man kör tre varv isf mellan två punkter. Från min åskådarplats ytterligare tre gånger mer.

Tillägg: hoppas förresten att de har rekat noggrant innan omläggningen av banan till passage väster om Stenholmen. På banskissen gör banan en böj utanför sexmeterslinjen. Men tar man rakaste vägen från Stenholmen norrut är man inne på tremetersområdet, och där finns stenar som inte finns i sjökortet. Man vet att de finns där om man sett när fåglarna står på dem, men annars syns de inte. 

Senast ändrad av monark-670 | 17 september 2010 | 17:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle vara bättre om de la en boj i Gorran i stället för att runda Stenholmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...