Gå till innehåll
lördag 20 juni 2026
2HOT4U

Båtvagn lika säker som båttrailer?

Rekommendera Poster

om jag nu skulle ta risken att bli stoppad
är den här vagnen lika säker som 80km vagn
http://www.caravania.se/bilder/varor/Image_33.jpg

kan låna en riktig trailer om jag vill men det ingår båtvagn liknande jag länka till
man vill ju inte köra 40mil extra bara för att hämta vagnen som ingår

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! Den är inte lika säker, rekomenderar istället att du hyr ett bilsläp, vincha upp båtsläpet med båt på bilsläpet så att den står med aktern mot bilen. Surra o kör. Det blir bra. Ser inte ut att vara en altför stor båt som du tänker ta hem med tanke på trailern. Finns andra på forumet som har gjort sådant tidigare så sök lite på forumet har för mig att nån även bifogade lite bilder.

mvh uve

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säker och säker, om vagnen är rostfri och däcken bra så...

Körde själv 30 mil med s k 30-kärra, det kanske blev 40-45 när vägen var riktigt fin, båten var en 600kg fenkölad segelbåt.

Det tar tid att köra sakta, men det tar ju massor av tid att åka 40( 40?) mil bara för att hämta en kärra. Dra hem rasket på en resa, kolla bara vilken väg du skall ta, det är inte tillåtet med 30-kärror på motorvägar och motortrafikleder, något jag lärde mig, med alla omvägar det förde med sig.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det är väldigt jobbigt att köra längre sträckor med ofjärdrad vagn med last på, i synnerhet på ojämna vägar. Kan inte vara nyttigt varken för bilen, båten eller vagnen (i synnerhet hjullagren).

Och blir du stoppad av farbror blå i 80 km/h så lär du göra en närmare bekantskap med åklagaren...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skilj på efterfordon och släp

Ett efterfordon är en vagn som saknar fjädring mellan hjul och chassi.
Allt annat är ett släp

Ett efterfordon får väga max bilens bruttovikt, dvs. lika mycket som bilen väger i dragögonblicket (så ta med kompisarna). Samtidigt får du inte köra fortare än 30km/h

Ett släp får väga vad som står i registreringspappren

Att köra med ett för tungt efterfordon i 30km/h är nog betydligt säkrare än att köra med ett för tungt släp i 80km/h. Fabror polis har större intresse för släpfordon än efterfordon

Jag kör upp till 10 mil ett par ggr per år med ett efterfordon lastat med 2 ton i 30km/h utan att uppleva något obehag.

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan säga att jag körde mellan 70-100km/h i 30mil idag med 30 vagn
det va absolut inga problem
den ser rejälare ut än polarens 80 trailer t.o.m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan säga att jag körde mellan 70-100km/h i 30mil idag med 30 vagn
det va absolut inga problem
den ser rejälare ut än polarens 80 trailer t.o.m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...