Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
kaviarkalle

mögel kapel hmmmm

Rekommendera Poster

kom på en ide ,men det finns säkert någon som testat detta innan ,om jag har kapellet uppspännt på båten samtidigt kör med en ång tvätt över kapellet inne från,tror ni att kapellet krymper trots att det uppspännt snälla hjälp mvh robert

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag tvättade mitt kapell med ångtvätt för några veckor sedan.

Det funkade hyffsat, hade väldigt ingrott mögel och det hjälpte en del, all impregnering försvinner också, åtminståne den som var på mitt kapell. Har nu inte hunnit prova det på båten för att se om det krympt eller inte.

Får dock säga att en klorbaserad kapelltvätt gav större effekt än ångtvätten.

Tror inte att kapellet kommer krympa speciellt mycket av en ångtvätt, och har du det uppspänt torde det inte vara något problem alls.

/Joakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej joakim tack för ditt svar ,det verkar intressant med klorbasserat tvätt medel  kanske till och med kan strycka på ut spätt klor ,kapellet är ju vit  ,skall testa på en bit som inte syn mvh robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att spä ut klorinet lite bara (om du använder rent), 1 del klorin 3 delar vatten hade jag börjat med.

Jag använde en kapelltvätt som jag köpte på coop för ~100:-/liter. den spädde jag ut 50-50 med vatten sedan, sprutade på, lät det verka i 10-15min (kunde nog väntat betydligt längre egentligen) och sköjljde av med rikligt med vatten.

När det sedan hade torkat i en vecka så sprutade jag på impregnering - samma märket som tvätten från coop (tog hjälp av en tryckspruta för att få det jämt). Lät det torka i 10h och stuvade undan kapellet tills nästa säsong. Tror det blev bra, men jag vet inte förens nästa år...

Hoppas det funkar bra för dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har prövat klorin o ångtvätt, men bästa resultatet fick jag när jag lämnade in kapellet på kemtvätt, de både tvättade o impregnerade för 600kr, visst mitt kapell e inte stort men (Nora 17), rutorna skadas inte alls, sen lämnade jag kapellet till en som sydde om alla sömmar, väldigt nöjd /ubbe



Senast ändrad av ubbe62a | 27 september 2010 | 18:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...