Gå till innehåll
onsdag 10 juni 2026
gladius

Tvättat seglet med oxalsyra bra eller dåligt?

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en liten läcker segelbåt, Alacrity 19 fot. Båten såldes med två uppsättningar segel. Den ena original och det andra nästan nytt. Originalseglet, storseglet, var missfärgat av något brunt. Jag gissade att det var rostfläckar. Det var mycket missfärgat och fläckarna var stora. Jag ville gärna få bort dessa rostfläckar och testade först med klorin. Hjälpte föga eller rättare sagt inte alls. Googlade och hittade tips på att oxalsyra dels bleker och dels löser rost. I dag på lunchen köpte jag en flaska oxalsyra på pulver. Blandade 1 dl oxalsyrepulver till 1 liter hett vatten och satte igång att bearbeta fläckarna, eller rättare sagt fuktade fläckarna med oxalsyrelösningen. Se på f-n det blev ju riktigt kollosalt jättebra. Fläckarna försvann bokstavligt framför mina ögon. Efter behandlingen sköljde jag rikligt seglet med kallt vatten. Nu hänger det på tork på altanen och i helgen ska jag ut och segla med/visa upp mina vita fina originalsegel. Nu till min fråga: Har jag förstört seglet? (Det ser likadant ur som innan behandlingen) Vad kan ha hänt, om det nu har tagit skada?

mvh 2mas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt ärligt nu, inte för att racka ner på dina segel och så...

Förmodligen var dina originalsegel så dåliga redan innan att det inte spelar någon roll. Originalsegel som är 30 år gamla eller mer och sydda i den tidens dacron är bara att betrakta som slut ur segelsynpunkt, formen på dem gör att de inte kommer att göra sitt jobb på ett tillfredställande sätt, varken för en nybörjare eller ett proffs. Därför kom det med nya segel till din båt. Använd dessa att segla med.

De gamla, numer vita och fina seglen blir jättefina solskydd i någons trädgård. Det är det som de duger till.

Tvätta däremot inte de nya seglen med oxalsyra, för har du otur tvättar du bort fillern i seglet, dvs ett ämne som ser till att seglet inte tappar formen så fort. Man brukar rekommendera såpa eller diskmedel till segelrengöring av den anledningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller i princip med Peter K, men risken är nog ännu större med Klorin. Det fanns en gammal artikel (i Segling, tror jag ) där man hade testat dacronsegeltvätt med Klorin och kom fram till att man inte bör använda starkare Klorinlösning än 3%. ( Kan ha varit 2% också. Det var länge sedan.)

Sea Manaic

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...