thunderhawk 0 Postad 2 September , 2010 Hej! Min fråga gäller marchfart. Om jag kör min båt (sunseeker 43 thunderhawk med 6,5l kompressormatade v8 diesel) i marchfart ca 30knop. Vilket blir billigast om jag ska en sträcka på ca 100 distans och har inte bråttom att köra i marchfart eller långsammare? Har funderat mkt på denna fråga med tanke på deplaciment genom vatten. När jag kör i ca 30knop så har jag ca 2l/nm har aldrig mätt när jag har kört långsammare. Är tacksam för svar båten är en offshore båt ni som inte är så insatt i modellen. Mvh Nyfiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 2 September , 2010 Tja, min gissning är att om du ligger i 5 kn så drar din båt kanske 1 l/d alltså kommer du att göra av med 100 liter disel men det kommer att ta 20 timmar. ligger du i 30 kn kommer du att göra av med 200 liter men det kommer bara att ta ca 3,5 timmar ... du kommer att göra av med 5 l/h i 5 kn och 60 l/h i 30 kn ... vill du bara ligga i 5 kn, köp en segelbåt, vill du kunna variera farten efter vad du känner för just då, behåll motorbåten ... eller har jag räknat fel? Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thunderhawk 0 Postad 2 September , 2010 Hej Mats Undrar hur du får fram dessa upg? Förstår hur du menar men har du någon formel du räknar på eller erfarenhet? Jag har själv viss utb på sjön och en del sjötimmar bakom mig. textil är inget för mig älskar mullret från 4st 4tum rakarör ut genom akterspeglen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 3 September , 2010 Jag utgår från att Edestig uppskattar förbrukningen 1 l/M vid 5 kn.Jag vet inte hur det stämmer men låter rimligt. Själv är jag bara avundsjuk på din båt... Normalt sätt drar en båt väldigt lite när man kör väldigt långsamt (upp till ca 5 kn), i princip samma förbrukning som vid tomgång. Förbrukningen ökar brutalt i området mellan ca 7-17 kn för att minska ner mot marchfarten och sen öka igen mot toppfarten. Många gånger är bränsleförbrukningen precis innan båten planar högre än vid toppfarten, kolla in tester i båttidningar så förstår du principen. Ska du spara bränsle så gäller det att köra, för din båttyp, löjligt långsamt. Ovan angivna siffror är inget vetenskapligt för detta fall utan generalliseringar. Eftersom du vet sträckan, marchfart och förbrukningen vid marchfart kan du ta fram svaren ovan. Fall 1: 100 M/30 kn= 3,3 h, 100 M*2 l/M=200 liter, 200 l/3,3 h= 60 liter/h Fall 2: 100 M/5 kn= 20 h, 100 M/1 l/h= 100 liter, 100 l/20 h = 5 liter/h Dvs det kostar dig ca 84 kr/h för de knappt 17 timmar du sitter och groggar på bryggan istället för att gunga på havet...(Förutsatt att dieseln kostar 14 kr/liter) Formler: distans/fart=tid sträcka*förbrukning=bränsleåtgång förbrukning/tid=Bränsleförbrukningshastighet Senast ändrad av Raceboat | 03 september 2010 | 10:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 3 September , 2010 Enligt alla tester jag sett över bränsleförbrukning för planande båtar, brukar den bästa bränsleekonomin vara vid några knop över där båten helt planar ut, dvs runt 17-19 knop. Därefter brukar bränsleförbrukningen/dm vara ganska konstant upp till 23-27 knop för att därefter öka. Beror naturligtsvis på båttypen och jag vet inget om din båt, men gissar att om du sänker marschfarten 5-7 knop kommer du billigare undan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 3 September , 2010 nope har inte tappat nått faktiskt.Har dock fartygsfärg och använt båten mycket. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser