Gå till innehåll
måndag 21 juli 2025
FlipperV6

PC i båten = Nödvändigt eller ?

Rekommendera Poster

Nuläge: Gammal slö laptop med Fugawi som komplement till plottern. Används även för lite film och surfning via 3G dongle.

Plan: Bygga en snabb Mini PC som jag gömmer undan i båten. Allt som kommer att synas är den uppfällbara TFT skärmen samt USB brygga som jag kan koppla olika tillbehör till. 3G via min Samsung Galaxy.

Har insett att dator i båten blir mer eller mindre nödvändig. Ungarna kommer att kunna spela spel & surfa via LED skärmen medans jag ser på navigationsrutten i pekskärmen. Nyttja båtklubbens nätverk och vissa gästhamnars nätverk via WIFI.

Specifikationer: Mini ITX moderkort med inbyggt nätagg 12v som jag kopplar till bef.12v i båten via en separat strömbrytare. WIFI 802.11.n, Bluetooth. Stöd för högupplöst film.Utgång via VGA/USB till separat 12,1 tums TFT pekskärm och HDMI till 19 tums LED skärm i ruff för digital TV,film, spel och surf. Utgång för ljud till högtalarsystem i båten. Hårddisk a Flashtyp ev extra SSD disk för lagring av film, musik. Windows 7 starter operativsystem.

Allt detta ryms i en liten låda på 20x20cm...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul projekt, gör gärna en bygglogg så att vi kan följa hur du löser installationen/bygget!

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...